Uporaba e-skirojev

Uporaba e-skirojev

Bliža se pomlad in s tem prijetnejše vreme. Na plano bodo ponovno prišla že nekaj časa v Sloveniji močno razširjena, majhna in cenovno dokaj ugodna električna vozila, ki jih večina poznamo pod imenom električni skiro.

Trenutno imamo vlado, ki opravlja le tekoče posle in ni jasno, kako kmalu bomo dobili novo, kar je povzročilo zaostanek pri sprejemanju že pripravljenih osnutkov zakonodaje, ki bi urejala področje takih vozil.

Policija in drugi prekrškovni organi tako še nimajo podlage za sankcioniranje kršiteljev. Veljavni zakon o pravilih cestnega prometa v 97. členu določa, da uporaba posebnih prevoznih sredstev, v katero kategorijo spadajo tudi električni skiroji, ki jih poganja motor in ki presegajo hitrost gibanja pešcev v cestnem prometu, ni dovoljena.

Električni skiroji v povprečju dosežejo hitrosti do 25 kilometrov na uro. Večina tudi več kot 30 km/h, pešci ob normalni hoji pa le okoli pet kilometrov na uro. E-skiroji tako za nekajkrat presegajo hitrost peščev.

Zakon v istem členu dovoljuje uporabo posebnih prevoznih sredstev, a le prevozna sredstva brez motorja (skiroji, rolerji, rolke …), in to le na pločnikih, poteh za pešce in kolesarskih poteh ter na območjih za pešce in območjih umirjenega prometa, odvisno od njihove velikosti. Tudi pri teh prevoznih sredstvih njihova hitrost ne sme preseči največje hitrosti, s kakršno se lahko gibljejo pešci. To je 5 km/h

Veljavna zakonodaja torej prepoveduje uporabo e-skirojev.

Nekaj bo nujno treba narediti na tem področju, saj opažam, da je vse več takih, ki zakona ne upoštevajo in se vozijo po pločnikih, območju umirjenega prometa, med pešči vijugajo s prevelikimi hitrostmi, na kolesarskih stezah pa je problem predvsem tam, kjer je avtobusna postaja in čakajoči prehajajo čez kolesarsko stezo, največkrat s hitrostjo več kot 25 km/h, ne upoštevajo nobenih predpisov. Postavljajo v nevarnost tako sebe kot druge udeležence v prometu.

Vse več je tudi trkov z avtomobili in drugimi prevoznimi sredstvi, saj je električni skiro neslišen, oseba, ki ga upravlja, se ne giba, ampak stoji na mestu, voznik pa tega ne pričakuje in ga ne vidi.

Večina uporabnikov tudi ne uporablja čelad. Pri padcu z električnim skirojem pa je velikokrat poškodovana ravno glava.

Ogromno je odrgnin, udarnin, tudi zlomov zapestja in kot omenjeno, hujših udarcev v glavo. V Univerzitetnem kliničnem centru (UKC) Ljubljana statistike zgolj za električne in ostale skiroje ne vodijo posebej. A tudi skupne številke pričajo, da število poškodovanih raste. Do konca decembra so obravnavali čez 300 poškodovanih uporabnikov skirojev, še sreča, da ni bilo smrtnih žrtev.

Nesreča

Skiro ima majhna kolesa, zaradi česar je to prevozno sredstvo ob slabši cestni infrastrukturi in dokaj veliki hitrosti zelo občutljivo na vse napačne manevre in vozno površino. “Zato priporočam uporabo zaščitne opreme, predvsem čelade,” seveda pa morajo uporabniki takšnih prevoznih sredstev spoštovati prometne predpise in signalizacijo. Električni skiro tudi ni namenjen vožnji po mokrem, saj ima majhna kolesa in s tem zelo slab oprijem na vozno površino. Pnevmatike pa največkrat niso narejene iz gume, ampak je to neka mešanica plastike in silikatov.

Druga stvar pa je zavarovanje takih vozil, saj vsekakor nastane problem, če je voznik skiroja kriv za trk z avtomobilom, poškodbe avtomobila pa zanesljivo niso zanemarljive.

Čelada

Postavlja se vprašanje, kdo krije stroške popravil. Električni skiro se vodi kot vozilo, ki ga upravlja pešec in ni potrebe po plačilu zavarovanja odgovornosti, Niti po registraciji vozila.

V tujini je to področje že urejeno vsaj v Nemčiji, kjer je dovoljena vožnja po urbanem področju z največjo hitrostjo 20 km/h, seveda obvezna čelada in prijava lastnika vozila na upravno enoto, da ga poseduje, s tem se vodi evidenca in uporabniki so bolj odgovorni do sebe in drugih. Za vpis v evidenco mora Električni skiro biti pripravljen in opremljen z nekaj pomembnimi elementi. Treba je imeti homologacijsko listino, s katero se izkazuje, da je električni skiro skladen s predpisi, ki veljajo v EU /Sloveniji

Pomembnejša oprema na skirojih, ki bi jo moral imeti vsak, je:

  • Sistem osvetlitve spredaj zadaj/ stranske označbe
  • Kontrolna enota/ LCD display
  • Učinkovita zavora
  • Motor z največjo sistemsko močjo do 350 W
  • Konstrukcija ogrodja in krmila (potrebna za predpisano vgradnjo luči / zavor)
  • obvezen zvonec ali hupa za opozarjanje

Za te zadeve mora poskrbeti proizvajalec vozila, in se jih naknadno ne da prirediti v servisni delavnici.

V Sloveniji se je razbohotila prodaja najrazličnejših poceni električnih skirojev, ki totalno ne ustrezajo niti minimalnim zahtevam po varnosti, taka nevarna vozila starši celo kupujejo svojim otrokom, s katerim se vozijo v šolo, na treninge ipd.…

Moramo se zavedati, da imajo skiroji majhna kolesa, in vsako manevriranje zahteva obe roki na krmilu. Veliko primerov padcev in poškodb se je pripetilo, ko so uporabniki celo telefonirali med vožnjo ali brskali po spletu.

Dobro in po predpisih opremljeni električni skiroji dosegajo tudi višje nakupne cene, kar bo vsekakor malce omejilo rast števila teh vozil.

eSkiro

Na ministrstvu za infrastrukturo so že pripravili predlog novele zakona, ki ureja tudi vožnjo z e-skiroji. Če bo sprejeta prvotna različica, bo vožnja z električnimi skiroji dovoljena le na površinah za pešce in kolesarskih površinah. Vozniki bodo morali hitrost vožnje prilagoditi površini, po kateri se bodo peljali. Če se bodo peljali po pločniku, tako ne bodo smeli preseči največje hitrosti, s kakršno se lahko gibljejo pešci, torej okoli 5 km/h.

V območju umirjenega prometa bodo morali vozniki e-skirojev upoštevati največjo dovoljeno hitrost, ki je dovoljena tam, in sicer 10 km/h

Vozniki bodo morali voziti tako, da ne bodo ogrožali pešcev, sicer jim grozi 40 evrov globe, še piše v predlogu, ki za vožnjo e-skirojev predvideva tudi obvezno čelado in pravilno osvetlitev vozila

Z električnimi skiroji se bo po predlogu sicer izjemoma mogoče vozili tudi na desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je največja dovoljena hitrost vožnje omejena na 50 kilometrov na uro, a le tam, kjer pločnikov, kolesarskih stez ali območij umirjenega prometa ni oziroma niso prevozni.

Predlog novele zakona pa uvaja popolno prepoved za e-skiroje oziroma tudi za vsa druga električna prevozna sredstva, ki dosegajo več kot 25 kilometrov na uro.

Poleg vsega naštetega predlagam, da se za vse na novo kupljene električne skiroje uvede zavarovanje vozil, saj to ni igrača, to je motorno prevozno sredstvo, s katerim sicer lahkotno in ekološko premagujemo krajše razdalje, s katerim se moramo obnašati odgovorno in varno do drugih udeležencev v prometu.

Zapisal

 Robert Tošnjak, Elektro Tošnjak

Leave a Reply