Lahko bi rekli, da Hyundai Kona spada v drugo generacijo električnih vozil (EV). Če je bila prva generacija bolj za entuziaste, ki so bili zaradi manjšega dosega vozila primorani načrtovati vsako malo daljšo pot, smo sedaj prišli v drugo obdobje, ko to ni več potrebno in EV lahko kupi vsakdo, ki si upa malce tvegati. Po naravi smo ljudje večinoma zelo konservativni in se težko premaknemo iz cone znanega udobja v nekaj novega, kar nam še ni poznano, zato se vsakdo zanj še ni sposoben odločiti. Poleg tega je tu dodatni dejavnik relativno visoka cena, ki pa ob zadostnem letnem seštevku kilometrov postane relativno nizka (seštevek energenta in cena avtomobila deljeno s kilometri v desetih ali dvajsetih letih, ko je avto v uporabi). Ekonomski izračun si mora narediti vsakdo sam, glede na svoje potrebe in želje, ki so različne tudi glede tipov vozil, velikosti, varnosti, opreme, užitkov in tako dalje. Nebi pa smeli zanemariti tudi okolja, predvsem v naseljenih krajih in mestih z EV ne onesnažujemo zraka in ne povzročamo hrupa.
Sam sem lastnik EV (Hyundai Kona 64 electric) pol leta, čeprav se z EV-ji srečujem že vse od leta 2012, vendar za moje potrebe doslej ni bilo ustreznega dometa. Mnogi se nasmehnejo ob tem dejstvu, saj povprečni Slovenec/ka dnevno ne prevozi niti 50km in bi mu že vsako EV moralo zadoščati. Moje potrebe so zadnja leta različne in poleg 30km dnevno pogosto nenačrtovano opravim še 200 ali 500km (letno med 25.000-45.000 km). S to drugo generacijo EV, ki premorejo baterijo nad 50kWh je to možno opraviti že brez vmesnega polnjenja. To je tudi botrovalo moji odločitvi za nakup takoj, ko so prišli prvi EV z dosegom nad 50kWh na trg. Danes po enem letu odkar je Kona prišla na cesto in je v tem razredu tudi že nekaj konkurence, je morda lahko odločitev tudi za kakšen drug model, če vam njegove karakteristike odgovarjajo. Za primer lahko navedem Teslo 3, ki je nekoliko dražja, v veliko pogledih boljša, a zaradi nizkega sedenja, ki mi ne odgovarja bi med njima še vedno izbral Kono ali pa npr Kiin Soul, prihajajo pa tu VW ID in drugi.
Najpogostejše vprašanje ki ga dobim je, koliko stane najem baterije ali kolikšen je domet z enim polnjenjem? Naveličal sem se že pojasnjevanja, da najema baterije ni skoraj pri nobenem avtu. To opcijo ima npr. Renault Zoe in še to le kot opcijo. Predvsem, da kupca privabi nizka cena karoserije, morda komu ta model celo odgovarja, vendar to nima veze za odločanje med nakupom klasičnega avtomobila z notranjim izgorevanjem in električnim pogonom. Pri dometu z enim polnjenjem pa se umetno ustvarja strah pred električnimi vozili. Ste kdaj dobili od koga vprašanje koliko km naredite z avtomobilom na bencin ali diesel? Ste se kdaj v preteklosti odločali za nakup avta glede na to kolikšno je imel posodo za gorivo? Jaz nikoli!
No, zgornji naslov je povezan s tem dejstvom:
Kdor misli z vprašanjem o dometu resno, glede na svoje specifične potrebe mora najprej pojasniti kakšen način vožnje ima. Vsi vemo, da je vožnja pri 140km/h pri vsakem avtomobilu približno dvakrat potratnejša kot pri 70km/h. Realno delam nekje 450km, ter ne razmišljam niti kako bom vozil, niti kje bom polnil, ker večinoma to opravim kar doma v nekaj sekundah. Možno pa je vse od 300km, če vozim preko avtocestnih omejitev, do 800km če bi vozil vseskozi le 40km/h. V tem tednu sem opravil tudi konkretni test po slovenskih cestah:
- – vožnja 90% po lokalnih cestah večinoma po omejitvah med 50-70km/h, v nekaj primerih pa največ 90km/h
- – preostalo po avtocesti (10%) maksimalno do 100km/h
- – zunanja temperatura večinoma nad 30 stopinj, vseskozi mi je klima vzdrževala notranjo temperaturo na 21 stopinj
- – prižgane vse napredne funkcije, tudi radio, dve vrsti navigacije….(to je običajno potratnejše od klime/gretja)
- – po okoli 12 urah vožnje (postankov ne štejem) je števec pokazal 609km in stanje baterije je bilo še vedno 7%
- – močnejši kabel in po potrebi močnejše varovalke že na dovodu v hišo (pancarke), kar sicer nekaj tudi stane. Odvisno za kaj se odločite, lahko čas polnjenja npr. prepolovite.
- – se odpeljete na običajno črpalko s polnilnico za EV, kjer avto lahko napolnite v nekaj minutah ali urah in plačate nekoliko več kakor doma.
- – parkirate avtomobil na raznih občinskih parkiriščih, ki imajo polnilnice, gostilnah, trgovinah ali drugih institucijah, ki pogosto ponujajo brezplačno polnjenje, da privabijo stranke.
- – od tipa polnilnice: AC izmenični tok, DC enosmerni tok
- – moči konkretne polnilnice (omogočajo od treh kilovatov na uro pri izmeničnih, pa vse do 100kW pri enosmernih, v tujini celo 250kW)
- – ter tipa polnilca v vašem avtomobilu različno za AC ali DC sistem (moj avto omogoča vse od 50 minut pa do 40h)
Naj zaključim z mojo osebno izkušnjo: ko se enkrat usedeš v EV in narediš nekaj tisoč kilometrov, ne pomisliš več na vrnitev!
Boštjan Marolt
bostjan@marolt.org
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.