Skrivnostna nederja Bistre

Skrivnostna nederja Bistre

Boštjan Marolt

Janez Jalen nam je s svojo trilogijo Bobri želel približati bogato preteklost osrednje državne kotline, ki je v sodobnosti dobila ljubkovalno ime Žabarija. Istoimenska mala živa bitja so nam zanimiva ne le po medprstnih kožicah, pač pa po dvojnem življenju, s katerim se pogosto ukvarjajo tudi sodobni filmski ustvarjalci v vohunskih trilerjih. Od boga pozabljena Bistra nam skriva v svojih močvirskih nedrjih podobne nepozabne zgodbe.

TMS

Neolitski mojster najstarejšega kolesa na svetu, izdelanega le lučaj od Bistre, si gotovo ni mislil, da bo njegova mojstrovina 5200 let kasneje pritegnila pozornost množice ustvarjalcev sodobne zgodovine. Na praznik nostalgičnih konzervativcev se odvija strokovno srečanje e-mobilnosti z javno razpravo v organizaciji društva DeMS. Pogled na parkirišče med gostiščem in Tehniškim muzejem Slovenije brez emisij je v čistem sozvočju z imenom kraja samega.

Električna vozila

Uvodni nagovori

Povezava do videozapisa.

Panel

Po uvodnih formalnostih oziroma nagovorih vrhniškega podžupana, direktorice Tehniškega muzeja Slovenije in predsednika DeMS je pobudo prevzela moderatorka, ki je izzvala udeležence javne razprave z različnimi vprašanji, s katerimi se sooča prebivalstvo, predvsem pa ponudniki storitev, ki nanizajo nekaj ugotovitev:

Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, ga. Marija Lesjak, Petrol, d. d., g. Matic Markovič, MOL Slovenija, d. o. o., g. Boštjan Bertalanič, Nomago, d. o. o., g. Marjan Beltram, ELES, d. d., g. Janez Humar, Elektro Ljubljana, d. o. o., ga. Uršula Krisper
  • Ministrstva spodbujajo lokalne skupnosti, da v OPN opredelijo površine za javno infrastrukturo, namenjeno emobilnosti.
  • Ponudniki polnilne infrastrukture se soočajo z izzivi plug&charge, nekateri bolj, drugi manj uspešno.
  • Javni prevoz zunaj mest se sooča s pomanjkljivo polnilno infrastrukturo.
  • Elektrifikacija ima izziv zagotavljanja ustrezne moči in ne prenosa same energije.
  • Ostaja osnovni izziv človeškega faktorja pri umeščanju v prostor.

Povezava do videozapisa.

Človeški faktor nas tu spomni na tragikomedijo Samuela Becketta Čakajoč Godota, ali kot se je nekdo pošalil, je le še vprašanje časa, kdaj bo v Sloveniji ustanovljeno društvo za zaščito fosilnih goriv. Sicer pa se je v nabito polni dvorani našel prostor tudi za marketinške dejavnosti pokroviteljev dogodka, udeleženci pa so se podružili ob pijači in prigrizkih.

Druženje članov

Sledila so predavanja oziroma predstavitve z vpogledom v ocenjevanja polnilne infrastrukture, zanimivosti iz sveta souporabe vozil, obujanjem začetkov električnih vozil v Sloveniji in mednarodnih uspehov naših pionirjev do zgodb, ki bi jih lahko poimenovali: od konjička do črede …

Predavanja

DeMS: Ocenjevanje javne polnilne infrastrukture za električna vozila v letu 2024

g. Ignac Završnik

Povezava do predstavitve. Povezava do videoposnetka

Avantcar: Vodenje preobrazbe mobilnosti – od ideje do realizacije

g. Tomaž Kogoj

Povezava do predstavitve. Povezava do videoposnetka

Metron inštitut: Od predelanih vozil do razvoja polnilnih postaj za električna vozila

g. Andrej Pečjak

Povezava do predstavitve. Povezava do videoposnetka

EV polnilnice: Od osebnega navdušenja do poslovnega uspeha

g. Miran Vozelj

Povezava do predstavitve. Povezava do videoposnetka

Iskraemeco, d. d.: Napredne tehnologije polnilnih postaj za pametno polnilno infrastrukturo.

g. Matevž Grabar

Povezava do predstavitve. Povezava do videoposnetka

Da v dolini šentflorjanski ne bi pognali morostarskih korenin, pa so poskrbeli mednarodni gostje s predstavitvijo svojih držav in društev:

  • Norveška, dežela z ogromnimi razdaljami ter z lastno fosilno zalogo, a s preudarnim političnim vodstvom, je v desetih letih zamenjala vozni park. Ima že 89 % registracij električnih vozil in aprila 2025 pričakuje »likof«, ko bo postala zero emission v prometu. Le kdo si od naših politikov upa stopiti v tako čiste čevlje?!
  • Nizozemska izbira je bila infrastruktura, s katero oskrbuje mrežo polnilnic, s ciljem enostavnejšega polnjenja za uporabnika, dosega pa uspehe pri dinamičnem polnjenju po tarifah.
  • Madžarska ukinja ugodnosti za hibride in stavi le še na baterijska vozila. Ali prej postaviti polnilnice ali pa električna vozila, je nesmiselno vprašanje, kot znana dilema: kura ali jajce.
  • Avstrija se pohvali z dobro mrežo polnilne infrastrukture, žal pa so še vedno zaljubljeni v dizelbuse.

Predavanja

Norway is not dreaming: 95% sales of electric vehicles

g. Petter Haugneland (Norveška; Norsk elbilforening)

Povezava do predstavitve. Povezava do videoposnetka

What’s happening in the Netherlands regarding EVs and smart charging?

ga. Ellen Hiep (Nizozemska; Vereniging elektrische rijders)

Povezava do predstavitve. Povezava do videoposnetka

Electric Mobility in Hungary: Trends and Prospects

g. Tibor Antalóczy (Madžarska; Magyar Elektromobilitás Egyesület – ELMOB)

Povezava do predstavitve. Povezava do videoposnetka

Austria’s 2024 dip in EV adoption and why 2025 will be quite different

g. Christian Peter (Avstrija; ElektroMobilitätsClub Österreich)

Povezava do predstavitve. Povezava do video posnetka

Posestvo kartuzijanskega samostana deli voda Bistra, kot analogija med fosilno in električno tehnologijo. Iz Cerkniškega jezera in Rakovega Škocjana skozi podzemlje privre v mističnost kompleksa kot eden izmed izvirov Ljubljanice, kar le še poudarja mogočnost nekdanje kartuzije. Tako mogočen in mističen je tudi tehnični zaklad muzeja. Vražji voz, kot so poimenovali prvi avto v Ljubljani, ki ga je leta 1898 pripeljal baron Codelli, je ime dobil po hrupu in smradu. Te lastnosti fosilna vozila postopoma spreminjajo v muzejske eksponate oziroma starodobnike in so odlične iztočnice za pripovedovanje zgodb za vnuke, kako so se premikali njihovi predniki.

Starodobnik

Poleg številnih inovatorjev, vizionarjev in napredno mislečih ljudi, ki so zaznamovali to deželo in na katere je narod premalo ponosen, pa je v Mariboru živel tudi veleum Nikola Tesla. Ob predstavitvi njegovih izumov in poskusov, ki jih lahko obiskovalec doživi v Bistri, se še danes dobesedno naježijo lasje.

Izstopajoči posamezniki, ki praviloma niso cenjeni za časa življenja, premikajo kolesja zgodovine. Dežela hlapcev pa jim postreže s Cankarjevo južino, nato jo sodobniki v tišini zapustijo.

Plazemska luč (Teslova krogla)
Model Teslovega transformatorja napetosti 1.000.000 V

Marko Zebec Koren

Z velikim veseljem se z Andrejo vsako leto udeleživa dogodkov, ki jih organizira DeMS. Spet in spet me razveseli pogled na parkirišče, kjer so skoraj vsi avtomobili »elektriki«.

Električna vozila

Pa izbira lokacije. Letošnja izbira je bila še posebej pomenljiva zaradi elektro- in mobilne zbirke TMS. Hec je, da kratica TMS ne pomeni le Tehniški muzej Slovenije, temveč predvsem nam, ki smo malo bliže nevroznanosti, prikliče prvobitno v spomin metodo Transkranialne Magnetne Stimulacije, s katero v nevroznanosti klinično in raziskovalno z usmerjenimi pulzi magnetnega polja na točno določen predel možganov in pod točno določenim kotom magnetne tuljave vplivajo na dvig kognitivnih sposobnosti postkovidnih možganov ali pa se prvobitno ta metoda uporablja za zdravljenje določenih tipov depresije.

Kaj je bilo letos fino na srečanju? Posamezniki, ki so bili na prejšnjih srečanjih fizično ločeni od dvorane (na razstavnih prostorih), kjer so bila predavanja, so letos bili kar v dvorani in so jih lahko neposredno poslušali.

Pokrovitelji so postali del dogajanja
Precejšnje zanimanje

Vsaj po občutku je bilo letos tudi več udeležencev.  Predvsem pa so bila predavanja in pogovori še posebej zanimivi.

Indikativna je izjava nekoga, ki je rekel/a nekako takole: Letos sem prvič slišal/a od predstavnikov države in velikih/državnih podjetij nekaj konkretnega. Meni je bilo ljubo poslušati, kako se je razvijalo podjetje EV polnilnice. Še posebej anekdota, kako se je predhodna interpretacija, da obračunava DDV po 22-odstotni stopnji, hitro premaknila k znižanemu DDV z vstopom MOON-a na trg.

Drugi sklop predavanj je z gosti iz Norveške, Nizozemske, Madžarske in Avstrije prinesel zelo zanimiv pogled na stanje elektromobilosti v teh državah. Skandinavija, Beneluks in srednja Evropa. Dober izbor. Po eni strani vsaka država s svojimi specifičnostmi; po drugi strani pa smo vsi v istem čolnu, ki ga nosi h koncu sveta (vsaj takšnega sveta, kot ga poznamo sedaj).

Spoznavanje gostov iz tujine s sistemom Avant2Go

Mislim, da se je vsem najbolj vtisnil v spomin g. Christian Peter iz Avstrije. Zelo iskriv nastop in predvsem njegov prikaz cenovne elastičnosti posameznih modelov EV. Kot bi rekel moj prijatelj: to bo še zanimivo.

g. Christian Peter (Avstrija; ElektroMobilitätsClub Österreich)

Ogled muzeja pa je (vsaj meni) ponovno priklical tole misel: kako, hudiča, lahko karkoli rečem o prihodnosti, če pa ne poznam preteklosti. Brez historične refleksije smo tako rekoč mrtvi.

Ignac Završnik

Naš strokovni dogodek, ki je potekal sredi delovnega tedna, je uspel pritegniti več kot sto udeležencev, kar je odličen dosežek. Na dogodku so se zbrali predstavniki iz sedmih različnih držav, kar je srečanju dodalo edinstveno mednarodno dimenzijo. Organizacija je v veliki meri temeljila na prostovoljnem delu naših članov, ki so z neomajno predanostjo, energijo in zavzetostjo dokazali, kaj lahko doseže usklajeno timsko delo. Rezultati njihovega truda so se odražali v zadovoljnih in nasmejanih obrazih vseh udeležencev.

Gneča

Poseben vtis smo naredili tudi na goste iz sorodnih organizacij, ki so bili navdušeni nad našo sposobnostjo organizacije na visoki ravni. Kljub temu da smo relativno majhno združenje, smo s svojo predanostjo in velikim entuziazmom pokazali, da so veliki cilji dosegljivi. Fotografije z dogodka govorijo same zase – polne so nasmehov in zadovoljnih obrazov, kar potrjuje, da smo na pravi poti.

Dogodek so nam omogočili:

Povezave do zunanjih zapisov:

https://tehnozvezdje.si/prihajajo-dodatne-subvencije-z-e-mobilnost-vesel-pa-bi-bil-se-kaksnih-drugih-ukrepov

https://www.mojaobcina.si/vrhnika/novice/srecanje-drustva-e-mobilnost.html

Leave a Reply