Amsterdam 2023
Amsterdam je znan kot prestolnica kolesarjev. Menda imajo koles več, kot imajo prebivalcev.
Za zabavo poskrbijo predelana električna kolesa
Fully Charged Live Show EUROPE v Amsterdamu je eden izmed največjih dogodkov v Evropi, posvečen promociji e-mobilnosti, trajnostnih virov energije, učinkovite rabe energije in v zadnjem času tudi trajnostnih virov hrane. Na dogodku, ki poteka na različnih celinah, vključno z Ameriko, Avstralijo in Evropo, sva lani sodelovala z Marjanom in letos smo povečali število obiskovalcev iz Slovenije na štiri udeležence, kar priča o zanimanju.
Načrtno smo se lotili testiranja električnih vozil.
Razen čistokrvnega Evropejca po imenu Fisker Ocean so bila vsa preostala razstavljena vozila kitajskega izvora. Ob tem lahko omenimo še to, da Fisker Ocean proizvajajo v nam bližnjem Gradcu v Avstriji.
Uspelo nam je testirati naslednja vozila:
1. NIO EL6
O podjetju NIO smo poročali na spletnih straneh DeMS že pred štirimi leti, in sicer kot zanimivost iz Kitajske. Danes pa NIO ni več zgolj zanimivost, temveč predstavlja konkurenčni izdelek na evropskem trgu. Posebna prednost NIO je hitra menjava baterij, če imate baterijo v najemu. O prvi takšni postaji v EU smo pisali lani iz Osla. Trenutno je ta storitev brezplačna v celotni EU, in sicer dvakrat mesečno. Vendar pa je treba opozoriti, da teh postaj še ni veliko in da za zdaj ne načrtujejo njihove postavitve v Sloveniji.
NIO EL6 je udoben športni terenec (SUV) z dobro kapaciteto baterije (neto 90 kWh) in ceno 76.000 €. Vozilo je prostorno in tiho, s poudarkom na minimalističnem pristopu v notranjosti. Posebno viden vtis pustita sprednja sedeža, ki sta opremljena tudi z masažno funkcijo, kar dodatno izboljša udobje vožnje.
2. BYD Tang
Podjetje Build Your Dreams (BYD) je doživelo izjemno izboljšanje na več področjih, kar se odraža v izboljšani kakovosti izdelave, povečani kapaciteti baterije in nazadnje tudi v višji ceni vozila. Testno vozilo Tang je opremljeno z baterijo neto kapacitete 86,4 kWh, pri čemer cena znaša 73.000 €.
Vožnja se izkaže kot udobna, prostornost pa zadovoljuje visoke standarde, značilne za kategorijo športnih terencev (SUV).
Zanimivo je, da avto sicer ponuja vožnjo z enim pedalom, toda v vzvratni prestavi se nikoli ne vede tako, ampak se začne sam premikati takoj, ko izpustimo zavorni pedal. Enkrat je ob ustavitvi pred križiščem pri vožnji naprej »pozabil« na to nastavitev in začel lesti naprej. Očitno bodo potrebne dodatne posodobitve programske opreme.
3. Fisker Ocean
Novo vozilo na trgu električnih vozil je svojo premiero doživelo spomladi na Nordic EV Summit. Kljub nekaterim začetnim težavam, videnim v Oslu, smo se odločili, da preverimo, kako se bo vozilo izkazalo v praksi. Vozilo ponuja celovito rešitev, ki jasno odraža izkušnje avtomobilske industrije iz preteklosti in pritegne potencialne kupce. Na primer nosilci za računalnik za voznika in sovoznika so premišljeno zasnovani. Avto se izkaže kot privlačen in prilagojen zahodnemu okusu kupcev.
Funkcija California mode, ki omogoča spuščanje vseh stekel in odpiranje strehe, dodaja vozilu poseben čar. Kljub temu so se pokazale tudi nekatere pomanjkljivosti, predvsem v zvezi s procesorsko močjo vdelanega računalnika. Na primer spreminjanje položaja prikazovalnika med navpičnim in vodoravnim traja nekaj sekund, da se ponovno prikaže slika. Podobno velja za nasprotno vrtenje zaslona, ki v enem vozilu deluje, v drugem pa ne. Prav tako se je pojavila težava pri delovanju zadnjega zaslona med zadnjimi sedeži.
Možnost nadgradenj prek prenosa podatkov prek zraka (OTA) je na voljo, vendar je potrebna previdnost. Zaradi omejene procesorske moči se lahko izkušnja nadgradnje podaljša za nekaj ur. Vendar pa je treba omeniti, da gre za dinamično področje, kjer se lahko tehnološki izzivi rešujejo s posodobitvami programske opreme.
Vozilo je opremljeno z baterijo kapacitete 106 kWh, pri čemer je cena postavljena na 71.000 €. Kljub nekaterim pomanjkljivostim je to vozilo privlačna možnost za tiste, ki iščejo inovativne rešitve na področju električne mobilnosti.
Programska oprema na nekaterih področjih še ni dodelana. Videti je, da so avto dali na trg, preden so razvili vse funkcionalnosti. Na primer vožnja z enim pedalom je obljubljena za prihodnost, tudi možnost odpiranja samo malih stranskih oken zadaj je treba še dodati (zdaj se lahko odprejo le skupaj z vsemi drugimi stekli (že omenjeni California mode).
4. Zeekr 001
Blagovna znamka, ki v Evropi še ni dobro poznana, kakor je to značilnost mnogih kitajskih blagovnih znamk. Vožnja je izjemno udobna, predvsem zaradi zračnega vzmetenja, ki vozniku zagotavlja dodatno prestižno izkušnjo. Notranjost vozila ponuja obilico prostora tako spredaj kot tudi zadaj. Zanimivost pa predstavljajo grafike na glavnem zaslonu, ki so v večini primerov presenetljivo podobne rešitvam, ki jih uporablja Tesla.
Vozilo nosi oznako AWD performance, kar bi moralo pomeniti impresivnih 3,8 sekunde doseganja hitrosti 100 km/h. Na žalost, zaradi vožnje po mestu, te zmogljivosti nismo imeli možnost preizkusiti. Vdelana baterija ima kapaciteto 94 kWh, cena vozila pa znaša 63.000 €.
5. NIO ET5
Za zadnji test smo ponovno izbrali vozilo znamke NIO model ET5, saj se je izkazalo za najboljšo izbiro za udobno testiranje, in to je bila prava odločitev. Kljub nekoliko omejenemu prostoru na zadnjih sedežih zaradi prisotnosti treh potnikov smo doživeli tiho in udobno vožnjo. Vdelana baterija s kapaciteto 90 kWh ponuja odličen doseg, cena vozila pa znaša 71.700 €.
Med pogovorom smo pridobili zanimive informacije, med drugim, da je naš zastopnik za NIO iz Bosne in Hercegovine ter je v skladu s politiko podjetja izbral omenjeno električno vozilo tudi za pot domov v BiH. Kljub prvotni skepsi njegove žene je pot potekala brez težav.
Manj pozitivna novica za nas iz Slovenije pa je, da podjetje načrtuje širjenje v Avstrijo, medtem ko naša država trenutno ni vključena v te načrte. To žal pomeni, da možnosti za menjavo baterij v Sloveniji za zdaj ne bodo na voljo.
Zanimivosti https://4x4electric.com/
Od 4. novembra 2022 do 26. novembra 2023 sta pustolovca Maarten van Pel in Renske Cox prečkala 38 držav, in to v celoti z električnim pogonom. Doživetje 38.000-kilometrskega potovanja po Evropi in Afriki sta nam na hitro opisala v kratkem vodenem ogledu vozila 4×4. Popolnoma samozadostna zahvaljujoč fotovotaičnim panelom, indukcijski plošči, sistemom za filtriranje vode in šotoru na strehi. Vozilo sta polnila prek vmesnika CCS, ki se je napajal neposredno iz fotovoltaičnih panelov. Pot sta končala ravno na Fully Charged Europe.
Fully Charged Awards
Sodelovanje pri mednarodni organizaciji GEVA nam je prineslo številne prednosti, med drugim tudi nižje cene vstopnic, ter povabilo na večerno podelitev nagrad Fully Charged Awards, kjer smo bili priča vznemirljivemu dogajanju podelitve nagrad. Večino nagrad je dobilo podjetje Tesla.
Tesla je na Fully Charged Awards v Amsterdamu prejela naslednje nagrade:
🌟 Best Energy Efficient EV: Tesla Model 3 Long Range
🏎️ Best EV >40,000 (<50,000) Euros: Tesla Model 3 Long Range RWD
🚙 Best EV >50,000 (<60,000) Euros: Tesla Model Y Long Range Dual Motor
🔧 Best Innovative EV Manufacturer: Tesla
🔌 Best EV Charging Network: Tesla
How do we make battery-electric vehicles accessible to everyone?
Letos pa nismo bili zgolj obiskovalci, temveč smo bili tudi povabljeni na panel, ki se je ukvarjal z vprašanjem, kako narediti baterijska električna vozila dostopna za vsakogar. Na panelu, ki ga je sestavljalo izkušeno strokovno osebje, smo obravnavali vprašanja občinstva, ki so izpostavila temo dostopnosti.
Skupno mnenje je bilo, da je treba razmisliti o novih oblikah lastništva vozil, saj je trenutno lastništvo električnega vozila finančno zahtevno. Poudarili smo pomen souporabe in izposoje vozil ter delili izkušnje iz Slovenije, kjer so poleg finančnih spodbud za nakup novih vozil na voljo tudi spodbude za nakup rabljenih električnih vozil. Naš projekt ocenjevanja polnilne infrastrukture smo predstavili kot ključnega za uspešno elektrifikacijo prometa.
GEVA (Global Alliance of EV Drivers’ Associations) in VER
VER, združenje voznikov električnih vozil iz Nizozemske, nas je povabilo na poseben dogodek v doživljajskem parku »This is Holland«.
Po obisku parka smo se udeležili večerje v bližnjem gostišču, kjer je bila hrana in pijača le del celotne izkušnje. Najbolj zanimiv del večera so bili pogovori z različnimi gosti ob mizi, ki so delili informacije iz prve roke.
Med ključnimi informacijami, ki smo jih pridobili, je bila novica o postavitvi prve namenske polnilnice z MCS (Mega Charger Standard do 3MW) v začetku naslednjega leta. Ta korak predstavlja konkretizacijo elektrifikacije tovornega prometa v praksi, ki je ključno za trajnostno prihodnost tovornega prometa.
V pogovoru smo se dotaknili tudi izzivov, s katerimi se spopadajo veliki ponudniki polnilnih storitev, in raziskovali, zakaj večji ponudniki ne razmišljajo o uvedbi dinamičnih cen (razen Tesle). Ugotovili smo, da je odgovor povezan s pomanjkanjem konkurence na tem področju. Pogovor je vključeval tudi druge vidike, ki bodo imeli pomemben vpliv na nadaljnji razvoj e-mobilnosti v EU. V tem kontekstu je pomembno poudariti, da se vse ključne odločitve na tem področju sprejemajo v Bruslju.
ZERO Carbon Kitchen
ZERO Carbon Kitchen predstavlja inovativen pristop k zmanjšanju ogljičnega odtisa v prehranjevalni industriji. Gre za koncept brezogljične kuhinje, kjer se vsa priprava hrane izvaja s pomočjo rastlinskih virov. V našem primeru se posebej poudarja uporaba električne energije iz električnega vozila z uporabo funkcije V2L (Vehicle To Load).
Pod vodstvom Roberta postane celoten proces pravi šov. Tak pristop ne le pritegne veliko obiskovalcev, ampak tudi spodbudi splošno zanimanje za končni kuharski izdelek. ZERO Carbon Kitchen ne le sledi trajnostnim načelom, ampak tudi predstavlja in izobražuje javnost o možnostih zmanjšanja ogljičnega odtisa v vsakdanji prehrani.
Zapisal in uredil Ignac Završnik
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.