DEMS z električnim vozilom na konferenco #evs35 v Oslu

DEMS z električnim vozilom na konferenco #evs35 v Oslu

Največji dogodek s področja električne mobilnosti v globalnem svetu je #EVS35. Letošnje leto je potekal v Oslu na Norveškem. Obiskali smo ga, da lahko delimo znanje in izkušnje iz prve roke.

Zanimivo, podobno je izjavil predsednik AVERE g. Espen Hauge na zaključni ceremoniji. Pojdite in razširite izkušnje in znanje, ki ste jih pridobili tukaj.

“Practice what you preach. That’s where credibility comes from.” 

Za razliko od mnogih drugih, ki so iz evropskih držav obiskali dogodek, se v društvu DeMS držimo naslednjega načela. Z lastnim zgledom lahko prepričamo prihodnje uporabnike električnih vozil. Če se na takšne poti odpravimo npr. letalom, takšnega zgleda ni.  Za pot iz Ljubljane do Osla in nazaj smo prevozili natanko 4120 kilometrov in porabili 686 kWh. Večinoma smo polnili na “Tesla Supercharger V3”.

 

Ustavili smo se tudi na brezplačnih. Pri Lidlu na Švedskem in Aldi Sud v Nemčiji. Cena plačljivega polnjenja električnih vozil so občutno narastle in cena za 1 kWh že presega 0,5 €.

Aldi Sud, Munchen. Čakalni čas 15 minut. Moč polnjenja 175 kW
Lidl #01 Švedska
Lidl #02 Švedska

Na poti proti Oslu smo po prečkanju švedsko – norveške meje opazili tudi “YouTube legendo” Bjorna, ki je ravno delal 1000 km izziv z najnovejšo Tesla Model Y Performance. Omejitev hitrosti na avtocesti se resnično ne drži.

Norveška

#01 dan, 12. 6. 2022 

Zaradi same poti, sva uspela priti na “Elbil Expo” šele v nedeljo 12. 6. 2022. Priložnostna fotografija za obiskovalce DeMS Facebook strani in končno vstop.

Pred vhodom v dvorano

Za ljubitelje električne mobilnosti je to enostavno “eMobility- Wunderland”.

Od polnilne infrastrukture, električnih vozil, električne gradbene mehanizacije, električnih avtobusov, električnih osebnih letalnikov, baterijskih sistemov. Vse, kar danes obstaja in bo v prihodnje spremenilo našo družbo je bilo razstavljeno na sejmišču.

 

 

 

Kaj je na voljo za testiranje, smo si lahko ogledali na ekranu. Takšen pristop je bil povsod. Plakatov ni več, digitalni prikaz je sedaj ekološki pristop.

RIDE & DRIVE

Učili smo se vsi. Pri podjetju Xpeng smo si želeli ogledati sprednji prtljažnik (frunk). In tudi prodajni svetovalec ni vedel, da ga vozilo nima.

Frunk ne obstaja

Zanimiva izkušnja je bila vožnja vozila Nissan Ariya. Prostora je občutno več od Leafa, poraba je manjša. Zvok v notranjosti pa ostaja enak kot pri starem Nissan Leafu.

Tako se je začela elektrifikacija cestnega prometa na Norveškem. Buddy in Think sta bila med prvimi. Med drugim so nam kolegi iz norveškega društva omogočili testno vožnjo z vozilom Buddy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Buddy_(electric_car)

 

Osebnosti, ki jih običajno poznamo iz medijev, smo imeli priložnost srečati v živo. Dolg in konstruktiven pogovor smo imeli z legendo e-Mobilnosti, Sandy Munroem. Majhen nasvet iz prve roke, če kupujete električno vozilo iz Kitajske, naj bo narejeno v podjetju Great Wall. Pripravljajo se za vstop na evropski trg z blagovno znamko ORA. Model je nekakšna oblikovna mešanica med voziloma Mini Moris in Fiat 500.

Ignac Završnik, Sandy Munro in Marko Logonder

Sejemski del se je končal in padla je odločitev za izlet do prve NIO “Swap polnilne postaje”,iz Osla oddaljene približno 60 km. Zasnova menjave je sicer stara rešitev in ni nikoli zaživela v poslovni praksi.
Vendar podjetje NIO vztraja in na Kitajskem jih imajo veliko, spodaj prikazana je prva v Evropi.

Še nekaj je zanimivo, ob tem letnem času na daljnem severu noči praktično ni. Spodaj je fotografija posneta okoli 22.00.

Večerna gneča ob 22.00

#02 dan, 13. 6. 2022 Svečana otvoritev strokovnega dela

Uradno se je strokovni del odprl za registrirane udeležence v ponedeljek, 13. 6. 2022. Polna dvorana, več kot 1.500 registriranih udeležencev.

Pozdravni nagovori

g. Espen Hauge

Moderatorski par

Christina Bu, predstavi deleže EV na Norveškem

Po generalni sekretarki Christiana Bu, so priložnosti za nagovore dobili še VIP udeleženci konfenrence. 

  1. Charlotte Smith (Zero Emission children’s health campaigner EV)
  2. Espen Barth Eide (Minister for climate and environment, Norway)
  3. Micheal Wood (New Zealand)
  4. Tom Jensen (Co-Founder & Cheif Executive Officer FREYR)
  5. Christoph Starzynski (Vice president Development Electric Drive and Electric Vehicle Architecture, Mercedes – Benz)

Po uvodnih nagovorih so se začeli različni paneli, ki so potekali istočasno. Na žalost nismo mogli obiskati vseh. Na tistih, kjer pa smo bili, smo vtise zapisali spodaj.

Sestanek GEVA

Predstavitve posameznih članov so bile v “živo”. Največ jih je bilo iz norveškega združenja. Po svoje kar logično od 145.000 članov jih je namreč v GEVA organizaciji trenutno 115.000 iz Norveške.

Predstavitve in pogovori
GEVA

V ponedeljek zvečer smo bili vsi udeleženci konference s strani župana Osla povabljeni na sprejem v Mestno hišo. Pred tem pa smo se še oglasili pri nizozemskem paviljonu.

Obisk pri Nizozemcih

Na poti so nas spremljali kolegi z norveškega združenja in ob tem smo imeli še krajši vodeni ogled mesta Oslo.

Vsako leto se v Mestni hiši podelijo Nobelove nagrade. Pri nas ni bilo tako prestižno, kar se vidi tudi iz vabila, kjer so neformalna oblačila obvezna. Nas pa je nagovoril župan in izrekel dobrodošlico.

Za konec smo imeli še možnost vodenega ogleda celotne Mestne hiše. Zanimive podrobnosti iz zgodovine Norveške.

Po končanem sprejemu, ki se je zaključil tako, da so nas s prižiganjem in ugašanjem luči spomnili na dejstvo, da moramo zapustiti prostor smo se odpravili proti trajektnemu pristanišču.

V Oslu so po zatrjevanju naših kolegov, vsi trajekti električni, oziroma predelani na elektriko. Po informacijah našega švicarskega kolega so najnovejši izdelani v Turčiji. Vsekakor kablov ni manjkalo. Najbolj velikanski pa je T člen, kjer se podobno, kot e-Avtobusi priklopijo tudi e-Trajekti.

 

#03 dan, 14. 6. 2022 Strokovna predavanja, testi vozil in večerja

Po napornem ponedeljku se je obetal še bolj naporen torek, saj je po večerji sledila še zabava do teme. V teh koncih to pomeni zabava do 2. ure naslednjega dne.

Začeli smo že zjutraj ob 8.15 s testom vozil kitajskega proizvajalca z evropskim imenom MG. Treba je priznati, postajajo vedno boljši v kakovosti izdelave in programski opremi. V nekaj letih bo večina avtomobilskih blagovnih znamk v lastništvu kitajskih podjetij.

Obisk norveških kolegov, ki so uradno predstavili projekt naših severnih sosedov Avstrijcev podjetja “Aviloo”. Neodvisno merjenje kapacitete baterije pri električnih vozilih. Iz pogovora smo izvedeli, da so se za to rešitev odločili po dolgotrajnih testiranjih različnih sistemov. Cena za člane je okoli 160 € za izvedbo ene meritve.

Uradna predstavitev

Certifikat

Druga rešitev ki jo nudijo svojim članom je RFID kartica, ki jo lahko uporabijo na 275.000 polnilnicah po Evropi. Ravno so začeli s projektom in pričakujejo, da ga končajo do konca počitnic. 

RFID

Po predstavitvi smo se vrnili na konferenčni del prireditve. Predstavitev je bilo res veliko, zato samo nekaj utrinkov najbolj zanimivih.

  1. Sydney Vergis, PhD, Divison Chief, California Air Resource Board
  2. Winfried Herman, Minister of transport (Baden- Wurttemberg)
  3. Colin McKerracher, Bloomberg
  4. Auke Hoekstra, Nizozemskahttps://neonresearch.nl/
  5. Sirin Stav, Vice Mayor for Environment and Transport Oslo

     

Po zaključku strokovnega dela pa odhod na večerjo. Po nepreverjenih informacijah je bilo na večerjo prijavljenih 1.500 gostov.  Sicer pa spodnja fotografija pove več kot zapisane besede.

1.500 gostov na večerji

#04 dan, 15. 6. 2022 Zaključek uradnega dela konferenca

Dan smo začeli zgodaj, saj nismo želeli zamuditi na najbolj zanimivega dela predavanj na temo baterij. Evropa ima problem, ker na področju proizvodnje baterij močno zaostaja za globalnimi tekmeci, zato je prisoten močan interes, da se to področje ustrezno razvije. Problemi so različni, od pomanjkanja kadrov, materialov, tehnologije. Brez baterij ni elektrifikacije prometa. Zanimivo je tudi to, da so iskalci kadrov stalno oprezali in skušali pridobiti nove kadre za zaposlitev v tej panogi med obiskovalci. V bistvu je ta dogodek namenjen tudi njim.

  1. Kristina Edstrom, Uppsala University, Sweden
  2. Anna Teyssot, Verkor
  3.  Richard Kent, Amnesty International
  4. Gery Bonduell, FREYER Battery

     

  5. Koen Van Eig, Port of Rotterdam

Zaključek

Vsekakor največji dogodek s področja eMobilnosti. Večina deležnikov se je predstavila na samem dogodku in vidi se trend: elektrifikacija cestnega, pomorskega in letalskega prometa. Smo na začetku te poti, vendar izkušnje so pozitivne, politične odločitve so sprejete in čaka nas veliko izzivov. Slovenija svoje priložnosti še ni zamudila, ker v vseh omenjenih segmentih odločno posegamo po prihodnjih tržnih deležih. Želimo si samo več podpore slovenskih odločevalcev, ki naj v tem vidijo priložnost za blaginjo naše družbe, ki ji majhnost omogoča hitro prilagoditev in s tem lahko presežemo trenutni status sledilcev trendov globalnih trendov.

“Practice what you preach. That’s where credibility comes from.” 

Tako, kot smo začeli smo tudi končali pot. Z električnim vozilom od Osla do Ljubljane. Problemov ni bilo, edino ni ravno blizu, tako da nam je vzelo več, kot en dan čiste vožnje. 

Zapisal Ignac Završnik

 

 

Leave a Reply