Nordic EV Summit 2023

Nordic EV Summit 2023

Nordic EV Summit 2023 predstavlja najbolj obiskano konferenco s področja električne mobilnosti v nordijskih državah. S strani Društva e-Mobilnost Slovenija sva se je udeležila Matjaž Potrč in Ignac Završnik. Običajno se na tovrstne dogodke odpravimo z električnim vozilom in tudi tokrat je bilo tako. Sama pot je opisana v drugem prispevku in zagotovo je zanimivo izvedeti, koliko časa, energije in truda je bilo potrebnega za obisk konference.

 

Že pred srečanjem na sedežu The Norwegian Electric Vehicle Association – Norsk elbilforening v Oslu sva obiskala tri salone e-vozil, Voyah, Nio iz Kitajske in Lucid Motors iz ZDA. Voyah in Lucid imata predstavitvene salone, ki smo jih vajeni pri Tesli, Nio pa je dvignil predstavitvene salone na višji nivo. Igralnica za otroke, prodajalna dodatkov, kavarna, delovni prostor za start-up podjetja. Glede na dogovorjeni zoom-sestanek ob 11. uri smo kavarno uporabili kot pisarno za sestanek.

Voyah

 

NIO

Lucid Motors

 

Predstavniki GEVA (Global EV Alliance) smo se srečali 2. 5. 2023 v prostorih organizacije The Norwegian Electric Vehicle Association – Norsk elbilforening v Oslu. Na dogodku smo imeli priložnost predstaviti svoje delo in organizacije. Pred vhodom v zgradbo smo srečali kolege iz Nizozemske, Avstrije, Švedske, Danske, Poljske, Kostarike, ZDA in Avstralije, ki so se prav tako udeležili konference.

Zanimivo druženje GEVA se je začelo s kosilom, nato pa smo nadaljevali s kratkimi predstavitvami posameznih organizacij. Od predstavnice organizacije ALAMOS – Asociación Latinoamericana de Movilidad Sostenible iz Kostarike Silvie Rojas Soto smo izvedeli, kako poteka elektrifikacija prometa. Zanimivo je, da so najbolj prisotne kitajske blagovne znamke električnih vozil. Prav tako se trudijo povezati vse države v regiji in na tak način promovirati e-mobilnost. 

Organizacijo Plug In America iz ZDA je predstavil Joel N. Levin. Po njegovih besedah zaradi nedavno sprejetih zakonov v ZDA lahko pričakujejo obilico finančnih spodbud za e-mobilnost, kar bi lahko vodilo v razcvet razvoja e-mobilnosti v ZDA.

Australian EV Association je predstavil Michael Day. Čaka jih še obilo dela, saj deleži v prodaji električnih vozil ne dosegajo številk iz Kitajske, EU in ZDA. Ob ponudbi EV v obliki poltovornjakov se bo verjetno to tudi zgodilo.

Društvo e-Mobilnost Slovenija je predstavilo projekt Ocenjevanje polnilne infrastrukture, ki smo ga že predstavili na našem dogodku Scale Up e-Mobility v Lipici. Gre za sodelovanje z ZPS, kjer bomo ocenjevali polnilno infrastrukturo s stališča uporabnika električnih vozil. Projekt je edinstven v svojem pristopu in trenutno nima primerjave v drugih državah. Izvedba projekta je načrtovana pred letošnjimi poletnimi počitnicami.

Po predstavitvah je sledil ogled znamenitosti Osla, ki vključuje električne trajekte, parkirišča, namenjena samo električnim vozilom z brezplačnimi polnilnimi postajami, brezžične polnilne postaje za električne taksije, električne avtobuse in druge zanimivosti. Oglede smo izvedli pod vodstvom norveških kolegov, ki so nam predstavili napredek na področju električne mobilnosti v zadnjih nekaj letih. Bilo je zanimivo in poučno videti, kaj vse se da doseči v tako kratkem času.

Oslo
Skupinska GEVA fotografija iz Osla (Plug In America, EV Klub Polska, Društvo e-Mobilnost Slovenija, Asociación Costarricense de Movilidad Eléctrica (ASOMOVE), Vereniging Elektrische Rijders, EMC ElektroMobilitätsClub, Elbil Sverige, Elbilforeningen i Danmark, Australian Electric Vehicle Association EV Expo, EVA England, Norsk elbilforening)

Z uporabo javnega transporta smo se iz Osla odpeljali v Lillestrøm na večerni sprejem Nordic EV Summit. Priložnost za neformalno druženje in spoznavanje ob norveški kulinariki. Povabljeni smo bili tudi na nove dogodke, ki so načrtovani v jesenskem času. 

Za konec smo bili priča zanimivemu presenečenju, ko se je pred zgradbo na parkirišču znašel električni betonomešalec, hruška po domače. Gre za inovativno tehnologijo prevoza betona, ki jo naši kolegi iz Norveške šele spoznavajo. Vendar pa so uporabniki potrdili, da je beton, ki se prevaža na tak način, izjemno kakovosten, verjetno zaradi manjšega tresenja, ki ga zagotavlja uporaba električnega motorja za pogon vozila.

eHruška

Nordic EV Summit, 4. 5. 2023

Po jutru se dan pozna, pravi slovenski pregovor. Tako sva se odločila preizkusiti novo kitajsko znamko po imenu Voyah. Dan pred tem sva si ogledala salon Voyah v Oslu in logična posledica je tudi testna vožnja. Razstavni salon se je odprl že od 9. uri, sama konferenca pa se je začela ob desetih. Idealno za testno vožnjo in nabiranje izkušenj. Zračno vzmetenje, fizična prilagoditev sprednjega zaslona, elektronsko zatemnjeno zgornje steklo in veliko prostora je značilnost edinega modela, ki je trenutno v prodaji. Zadovoljna z izkušnjo vožnje, malo manj pa s ceno, ki je visoka glede na blagovno znamko na trgu.

Naslednji na vrsti za ogled je bil Fisker Ocean, baje z najdaljšim dometom na trgu. Velik in hkrati majhen z vgrajenimi fotovoltaičnimi paneli na strehi. Poudariti je treba, da je bil kasneje poleg vozila tudi Henrik Fisker, ustanovitelj in lastnik podjetja. V bistvu smo zgodbe iz ozadja izvedeli iz prve roke. Žal so se pojavile tehnične težave in vozilo ni imelo več napajanja, tako da vpogleda v razne izbire na notranjem zaslonu nismo več imeli, čeprav je v četrtek zjutraj deloval še brez težav. Domnevamo lahko, da se je izpraznil 12-voltni akumulator.

 

Pogled v dvorano pred uradnim začetkom

Ob 10. uri uradno odprtje dogodka s predavanjem Christine Bu iz The Norwegian Electric Vehicle Association – Norsk elbilforening. V 14 letih se je prodaja novih vozil na notranje izgorevanje (ICE) zmanjšala s 100 % na 14 %, medtem ko je prodaja baterijskih električnih vozil (BEV) dosegla 86 %. Letos so na Norveškem prvič uvedli delne dajatve za BEV, ki so odvisne od cene in teže vozila. V svojem predavanju je poudarila, da še niso dosegli cilja, kljub temu da BEV predstavljajo 21,7 % celotne flote vozil na Norveškem. Zanimiv podatek je tudi, da je leta 2012 obstajalo samo devet različnih modelov BEV, medtem ko jih je zdaj 109. Podoben skok se je zgodil tudi na področju hitrih polnilnih postaj, ki jih je trenutno 6250. Letos so jih dodali še 600. Druga tema je bila globalna prodaja BEV, ki je v letu 2022 narasla za 10 %. ZDA so prodali 800.000 BEV, kar predstavlja 5,7 % delež, EU pa 1.000.000 BEV, kar predstavlja 12,9 % delež. Kitajska je prodala 4.400.000 BEV, kar predstavlja 21,6 % delež.

Christina Bu

Nadaljeval je Robert Llewellyn, ustanovitelj in so-izvršni direktor podjetja Fully Charged. S svojim edinstvenim in zabavnim slogom se je brez težav prilagodil svetu električnih vozil, kjer je že desetletja legenda. “The EV show must go on.”

Robert Llewellyn

Pogovor med Henrikom Fiskerjem, ustanoviteljem podjetja Fisker Inc., in voditeljem oddaje Fully Charged Jack Scarlettom je bil zanimiv. Podjetje Fisker Inc. si prizadeva za revolucijo v avtomobilski industriji z oblikovanjem in razvojem trajnostne mobilnosti v harmoniji z naravo. Kljub temu da je njihov prvi izdelek, električni SUV Fisker Ocean, že v proizvodnji, so se pri predstavitvi soočili s tehničnimi težavami, omenjenimi v zgornjem besedilu.

Jackom Scarlett in Henrik Fisker

V popoldanskem času so v vzporedni dvorani potekala izredno zanimiva predavanja na temo »Dostopnost polnjenja za vse«. Obravnavala so oblikovanje hitrih polnilnic in uporabniških vmesnikov, ki jih lahko uporabljajo vsi, tudi starejši brez pametnega telefona ali ljudje s posebnimi potrebami. Prav tako so bile predstavljene smernice za gradnjo polnilnih postaj, ki omogočajo enostavno parkiranje, polnjenje, in po potrebi tudi čakanje v vrsti. Veliko izmed predstavljenih izzivov imamo v DeMS-u pokritih s projektom ZPS-DeMS na temo »Ocenjevanje polnilne infrastrukture«. Posebej zanimivi predavanji sta bili predstavitvi Michela Scholtesa iz podjetja Tritium in Stiana Mathisena iz podjetja Recharge. Sodelovali so tudi gostje, Alexander Verduyn iz DG MOVE, Caro De Brouwer iz Fastneda ter Velizar Velkov iz EV Charging Payments.

V glavni dvorani so govorci predstavili temo »Zgraditi ultra hitro – hitro polnjenje – učinek kečapa?« z novim ciljem EU za leto 2035, da bodo vsa nova vozila električna vozila brez emisij, zato je treba povečati načrtovanje, proizvodnjo in razvoj infrastrukture za polnjenje. Kakšne so ambicije evropske industrije za polnjenje in kaj se lahko naučimo od norveškega zgodnjega množičnega trga? Nagovorili so nas Andreas Müller iz ABB E-mobility, Caro De Brouwer iz Fastneda ter Milos Bartosek iz PwC.

Sprejem pri nizozemskem razstavnem prostoru

Po končanem uradnem delu je sledil sprejem na nizozemskem razstavnem prostoru na povabilo nizozemskega ambasadorja Johna Groffena na Norveškem. Vsekakor je pomembno, da se takšnih dogodkov udeležujemo le na podlagi povabila. Znanemu youtuberju Bjørnu Nylandu se je zgodila neprijetna izkušnja, ko so ga sprva zavrnili, vendar so ga po intervencijah drugih spustili na dogodek. Ni pa znano, ali je ta dogodek omenil v kakšnem od svojih video posnetkov.

Večerni sprejem na električnem turističnem plovilu v Oslu

Križarjenje skozi norveške fjorde, kombinirano z norveško kulinariko, je bilo nepozabno doživetje. Na električnem plovilu Legacy of the Fjords, oblikovanem na osnovi arhitekture opere v Oslu, smo lahko občudovali neverjetne razglede brez izpušnih plinov, hrupa in vibracij. Plovilo, dolgo 42 metrov, poganjata dva električna motorja, napaja pa ga baterijski paket s 1800 kWh. Ta izkušnja nam daje vpogled v prihodnost na tem področju. Poleg uživanja v naravnih lepotah in tehničnih sposobnostih plovila smo izmenjali tudi mednarodne izkušnje s kitajsko kolegico Jie iz podjetja SunGrow, kar nam je prineslo zanimiv pogled največjega svetovnega trga električnih vozil.

Nordic EV Summit, 5. 5. 2023

Awadhesh Kumar Jha, predavatelj iz Indije, se je osredotočil na vprašanje, kdaj bo električna mobilnost prevladovala ne le v ZDA, EU in Kitajski, temveč tudi v Indiji in drugih državah. V tem kontekstu, ko vidimo napredek, dosežen v Indiji, ni več vprašanje »kdaj«. To se dogaja že zdaj. Leta 2022 je Indija prodala več kot milijon električnih vozil v vseh segmentih. Prodaja električnih vozil s štirimi kolesi je bila več kot 40.000 vozil, pričakuje se, da bo leta 2023 blizu 150.000. To bi bilo več kot celotno število novih prodaj na Norveškem. Ni neverjetno? S 500 GW zmogljivosti iz obnovljivih virov energije, načrtovanih do leta 2030, in predvidenimi 6 milijoni električnih vozil na cestah do leta 2030, je Indija pripravljena prevladovati na globalnem trgu električnih vozil. Tak obseg bi spodbudil znižanje stroškov EV. Poleg tega prevlada Indija v digitalnem prostoru, zlasti na področju plačil (260 milijonov digitalnih plačilnih transakcij na dan), kar državo postavlja na hitro pot do sprejetja EV s povezanim poenostavljenim plačevanjem.

»Latinska Amerika je pripravljena na električno mobilnost!« je izjavila direktorica Asociación Costarricense de Movilidad Eléctrica (ASOMOVE) in predsednica ALAMOS – Asociación Latinoamericana de Movilidad Sostenible Silvia Rojas Soto.

Latinskoameriška regija ima velike priložnosti za e-mobilnost v okoljskem, zdravstvenem in ekonomskem smislu. Ta regija proizvaja obnovljivo električno energijo, zato so električna vozila napajana s čisto energijo. Nadaljujejo s pospeševanjem prehoda na e-mobilnost in pošiljajo jasno sporočilo svetu, da pričakujejo več električnih vozil ter polnilnih postaj.

Govorec iz Finske Tomi Ristimäki iz podjetja Kempower se je v svoji predstavitvi osredotočil na povečanje razpoložljivosti polnilnih postaj, da bi podprli rastoči trg električnih vozil. Prikaz virtualnega polnjenja je bil eden izmed najboljših.

Lucie Mattera iz Charge Up Europe nam je skušala odgovoriti na naslednja vprašanja: Koliko polnilnih postaj bomo imeli v EU do leta 2030? Koliko neposrednih delovnih mest bo ustvarjenih v našem sektorju? Koliko električnih vozil bo na evropskih cestah do konca desetletja? Ali ji je uspelo? Podatkov je veliko, samo poročilo pa je v celoti dostopno na naslednji povezavi. Seveda brezplačno. Nekaj utrinkov s predavanja pa na spodnjih fotografijah.

Z navdušenjem sva se udeležila predavanj in panela o področju V2X. Zanimalo naju je, kakšne so nove smernice razvoja na tem področju, in iz predstavitev je bilo razvidno, da se intenzivno dela na integraciji sistema. Med futurističnimi predlogi je bila tudi ideja o integraciji samovozečih vozil in polnilnih postaj, ki bi se povezale ob urah, ko je polnjenje cenejše. V praksi bi se vozilo samodejno odpeljalo do polnilne postaje, napolnilo baterijo in se nato dostavilo domov, podobno kot nakupovanje v nakupovalnem centru. Zanimivo predavanje je imel Dr. Gautham Ram iz Delft University of Technology. Vidno tudi s spodnjih fotografij.

Sledil je panel s strokovnjaki na področju V2X. Izziva sta standardizacija in usklajevanje strojne opreme, ki zahtevata še precej dela. Kljub temu je to obetavno področje, ki pa je še v začetni fazi.

Zaključek

Letos smo se odločili, da bomo sledili trajnostni obliki mobilnosti, podobno kot mnogi drugi udeleženci iz drugih držav, ki so na dogodek prišli s svojimi električnimi vozili. Obisk dogodka Nordic EV Summit je hkrati tudi priložnost za osebno spoznavanje številnih strokovnjakov s področja električne mobilnosti, kar nam kot Društvu e-Mobilnost Slovenija odpira veliko možnosti za sodelovanje v prihodnosti. Podobno velja za združenje GEVA, povezanost skupnosti in pripravljenost za sodelovanje pri promociji električne mobilnosti ter izmenjavi izkušenj v svojih državah je prava pot, ki lahko pospeši prehod tega sektorja. Kot smo videli na primerih v Oslu, je elektrifikacija celotnega prometnega sektorja prihodnost, ne samo za nas v Evropi, temveč tudi za druge regije po svetu.

Zapisal in uredil Ignac Završnik

 

Leave a Reply