Uvod
Javna polnilna infrastruktura za električna vozila (EV) je ključnega pomena za uspeh električne mobilnosti, Slovenija pa si aktivno prizadeva izboljšati to področje. Društvo za e-Mobilnost Slovenije (DEMS) je leta 2023 izvedlo ocenjevanje javnih polnilnih mest in to ponovilo leta 2024, da bi spremljalo napredek in prepoznalo obstoječe izzive. Ta primerjava osvetljuje ključne spremembe, trende in področja, ki jih je treba izboljšati za vzpostavitev učinkovitega in zanesljivega omrežja polnilnic.
Metodologija ocenjevanja
Leta 2023 je DEMS razvil strukturirano metodologijo za ocenjevanje javnih polnilnic v sodelovanju z Zvezo potrošnikov Slovenije (ZPS). Ocenjevanje je zajemalo vidike, kot so uporabnost, zanesljivost, uporabniška izkušnja in tehnične specifikacije, ter zagotovilo natančen vpogled v stanje polnilne infrastrukture. Povezava do rezultatov.
Leta 2024 je DEMS nadgradil metodologijo in vključil pri terenskem delu predstavnike Ministrstva za okolje, podnebje in energijo (MOPE). To sodelovanje je pripomoglo k bolj celovitemu zbiranju podatkov, pri čemer je ekipa ocenila 56 polnilnih mest in prevozila skoraj 4000 kilometrov po Sloveniji. Prisotnost MOPE je povečala transparentnost in objektivnost ocenjevanja. Povezava do rezultatov.
Napredek in izboljšave
Leto 2023
Poudarek je bil na začetni oceni infrastrukture, kjer so bile polnilnice ocenjene na podlagi uporabniške izkušnje, tehničnega delovanja in dostopnosti. Identificirane so bile osnovne težave, kot so slaba označba polnilnic, kompleksni postopki registracije in pomanjkanje standardizacije plačilnih sistemov.
Leto 2024
Napredek je opazen na več področjih:
- Tesla je v Sloveniji na nekaterih lokacijah odprla dostopnost do polnilnih mest za vsa električna vozila.
- Več polnilnih mest, na primer na avtocestnem počivališču Murska Sobota sever, kaže na povečanje števila ultrahitrih polnilnih mest.
- V Dobrovniku je bilo uvedeno polnjenje po principu »priključi in polni«, kar bistveno izboljša uporabniško izkušnjo.
Trajni izzivi in težave
Leto 2023
Glavni izzivi so vključevali slabo označevanje polnilnic, težave s plačilnimi sistemi in pomanjkanje zavetja ali nadstreškov za polnilnice, kar je vplivalo na uporabniško izkušnjo, zlasti ob slabem vremenu.
Leto 2024
Nekateri izzivi so ostali enaki ali pa so se celo poslabšali v primerjavi z letom 2023. Polnilne postaje so še vedno pogosto slabo označene, kar negativno vpliva na uporabniško izkušnjo. Največji upad v primerjavi z letom poprej se je pojavil pri informacijah o cenah in načinih aktivacije polnilnic. Tudi ocena lokacij se je znižala, predvsem zato, ker smo v ocenjevanje vključili polnilna mesta, ki prej niso bila splošno dostopna za vsa vozila. Drugod pa so iz sistema »priključi in polni« uvedli sistem plačevanja, ki ni uporabniku prijazen.
- Težave z delovanjem plačilnih sistemov (npr. neuspešno delovanje bralnikov kartic na postajališču Barje jug) so še vedno prisotne.
- Nekatere lokacije, na primer Tržič, so pokazale, da so težave s parkiranjem in dostopnostjo polnilnic še vedno prisotne.
Razlike med ponudniki storitve polnjenja
V letu 2024 smo podrobneje spremljali ponudnike storitev polnjenja. Glede na rezultate ocene javno dostopne polnilne infrastrukture so prvih pet mest zasedle lokacije, kjer je ponudnik storitve polnjenja Petrol. Med prvih deset se uvrščajo tudi ponudniki GEN-I, Moon, MOL Slovenija in Tesla. Drugi ponudniki, kot so Ionity, GNE, N-GEN, Lidl, Elevat, Megatel in drugi, so zaradi nižjih ocen v posameznih segmentih žal uvrščeni nižje na lestvici. Povezava do rezultatov.
Zaključek
Med letoma 2023 in 2024 je javna polnilna infrastruktura v Sloveniji dosegla določen napredek, zlasti v obliki povečanja števila polnilnih mest ter izboljšanja nekaterih vidikov uporabniške izkušnje. Kljub temu so se pojavile tudi nove težave, medtem ko so nekateri stari problemi ostali nerešeni. Posebno zaskrbljujoče so še vedno pomanjkljive označitve polnilnih mest, težave s plačilnimi sistemi in neenotna uporabniška izkušnja, kar kaže na nujnost nadaljnjega dela in izboljšav za podporo razvoja električne mobilnosti v Sloveniji. Celovita ocena za leto 2024 znaša »povprečno« s 54 %, kar predstavlja padec za 2,9 % v primerjavi z letom prej.
Zbral in zapisal
Ignac Završnik
P. s.
Kako smo ocenjevali?
Vsako polnilno postajo smo obiskali vsaj trije ocenjevalci in preizkusili vsaj dve različni vozili, ki podpirata polnjenje z različnimi močmi in standardi. Med obiskom smo izpolnili ocenjevalni obrazec, na katerem smo zapisali vse opažene pojavitve in podatke o polnilni postaji. Najpomembnejši podatki so bili zapisani v ocenjevalno tabelo, ki vsebuje naslednje kategorije:
- Polnilna mesta (15 % celotne ocene):
Prešteli smo število polnilnih mest za enosmerni ali izmenični tok in zapisali največjo ocenjeno moč polnjenja ter vrste polnilnih priključkov (tip 2, CCS, ChaDeMo). Polnilne postaje z več polnilnimi mesti in/ali višjo močjo polnjenja so prejele višje ocene.
- Označenost (10 % celotne ocene):
Preverili smo, ali je polnilna postaja ustrezno označena na bližnjih cestah ter preverili pravilnost prometnih znakov in talnih oznak na sami polnilnici. Najvišje ocene so dobile polnilnice, ki so označene vsaj na zadnjem križišču in imajo prometne znake ter talne oznake v skladu s Pravilnikom o prometni signalizaciji.
- Lokacija (15 % celotne ocene):
Pregledali smo opremo parkirišča – ali je osvetljeno, pokrito in ali so na voljo posebna parkirna mesta za invalide ali družine z majhnimi otroki. Preverili smo tudi bližnje možnosti za toaletne prostore, hrano, pijačo, trgovine in prenočišča. Osvetlitev in pokritost parkirišča ter prisotnost toaletnih prostorov in možnosti dostopa do hrane in pijače so bili ključni elementi ocene.
- Informacije (10 % celotne ocene):
Preverili smo informacije o cenah in načinu polnjenja na polnilni postaji. Dodatne točke so bile dodeljene ponudnikom, ki so ceno prikazovali v digitalni obliki (s QR-kodo).
- Polnjenje (50 % celotne ocene):
Ocenili smo način aktivacije polnjenja, pri čemer smo najvišje ocene dodelili postajam z načinom »priključi in polni«. Prav tako smo ocenili delovanje polnilne postaje. Dodatne točke so bile podeljene, če je na postaji na voljo polnilni kabel.
Pomembno je omeniti, da če je ocena za delovanje polnilnice nezadovoljiva, ocena za polnjenje ne more biti višja.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.