Pot na Poljsko je po dogodku v lanskem letu (KNM 2022) postala tradicija, kar potrjuje mednarodni ugled Društva e-Mobilnost Slovenija. Na povabilo gospoda Łukasza Lewandowskega iz združenja EV Klub Polska smo se kot ustanovni člani mednarodnega združenja GEVA tudi letos odzvali in sodelovali na panelu Electric Momentum: EV Users at the Forefront of Transformation, ki sta ga organizirala združenje GEVA in EV Klub Polska.
Obogateni z izkušnjami iz preteklega leta, smo tudi tokrat povabili svoje kolege iz Udruženja za elektromobilnost na skupno pot. Našemu povabilu se je odzvala sekretarka združenja, gospa Anela Karahasan. Ideja, ki se je rodila lani, se torej razvija in bo postala praksa tudi na drugih kongresih.
Relacija Ljubljana–Łódź meri skupno 955 kilometrov. Avtocesta A1 na Poljskem je še vedno brezplačna. Na Češkem so električna vozila oproščena plačila vinjete, vendar je treba odločbo urediti prek te spletne povezave. Za preprečitev morebitnih težav je priporočljivo to urediti nekaj dni pred potovanjem.
Pri polnjenju električnih vozil na daljših poteh največji izziv predstavlja dinamika cen za kWh, kar je dobro preveriti pred potovanjem. V smislu cenovne ugodnosti smo se odločili za uporabo omrežja Tesla Supercharger, kjer je cena za kWh znašala od 0,34 € dalje. To se je izkazalo za najboljše razmerje med ceno in kakovostjo v primerjavi z drugimi ponudniki na tej poti.
Tesla SC DunajResnici na ljubo moramo omeniti, da smo se srečali s čakalnimi vrstami na Tesla SC v Katovicah. Posledično je bila tudi moč polnjenja manjša zaradi deljenja polnilnih postaj. Kot nasvet za prihodnje poti – izogibajte se polnilnim postajam z manjšim številom polnilnih mest. Na poti nazaj smo to mesto preskočili in se odločili za polnjenje v Olomucu na Češkem
V smislu promocije e-mobilnosti s strani različnih mednarodnih združen,j smo na dogodek pripotovali skupaj s svojimi kolegi iz različnih držav. Postavitev DeMS-ove zastave pa je bila tudi skupni projekt. Seveda bi se želeli zahvaliti organizatorjem, ker so nam omogočili parkiranje neposredno pred vhodom na kongres.
Kongres se je zaradi letošnjega števila udeležencev moral preseliti na novo lokacijo EXPO Łódź, saj na lanskoletni lokaciji preprosto ni bilo več dovolj prostora. Podpora lokalne skupnosti je za izvedbo vsakega dogodka ključna. Tu leži razlog, zakaj je Łódź prva izbira – podpora gospe županje Hanne Zdanowske.
Na enem delu kongresa smo se posvetili razstavi raznolikih električnih vozil, med katerimi so izstopali Ford Explorer, Hyundai, Iveco, BMW in številni drugi. Med ogledom smo z zanimanjem opazili tudi prvo poljsko električno dostavno vozilo z impresivno baterijo kapacitete 105 kWh.
IZERA, poljski startup, italjanski dizajn, kitajska notranjost in predviden prihod na trg 2025
Večerni dogodki so potekali v prijetno sproščenem okolju. Z veseljem smo se odzvali vabilu Britanske ambasade iz Varšave in kjer smo se pridružili degustaciji viskijev. Uživali smo v prijetnem vzdušju in pridobili nove informacije o škotskih viskijih.
Na odrih smo imeli priložnost videti številne člane GEVA, ki so z individualnimi predavanji in zanimivimi razpravami predstavljali svoje države.
Posebej zanimivo je bilo predavanje gospoda Tiborja Antalóczyja z naslovom A Real-Life Example of an EV Saving the Grid and Renewable Production (primer dejanske rabe električnega vozila za razbremenitev omrežja in spodbujanje obnovljive proizvodnje). Predstavil je koncept netomerjenja in izzive, povezane s proizvedeno energijo v lokalnem omrežju, ki lahko povzroči prekomerno napetost in s tem manjšo oddajo. Rešitev, ki jo je ponudil, je precej preprosta: polnilne postaje postanejo dinamične in se prilagajajo napetosti v omrežju. Višja napetost omogoča hitrejše polnjenje vozila, kar pripomore k večji učinkovitosti fotovoltaične elektrarne v okviru sistema netomerjenja. Tako lahko neporabljeno energijo usmerimo v polnjenje vozil brez potrebe po lokalnem baterijskem shranjevanju.
Gospa Anela Karahasan iz Bosne in Hercegovine je predstavila trenutno stanje e-mobilnosti v svoji državi. V zelo kratkem času so dosegli pomemben napredek, saj se razvoj širi na trge, ki morda niso bili na prvem mestu. Na primer, v Sarajevu se je razvila souporaba električnih vozil, podobno tisti, ki jo že poznamo v Sloveniji.
Iz sosednje Avstrije nam je gospod Christian Peter predstavil RFID-kartico, ki jo uporabljajo v njihovem združenju in ki je postala priljubljena med njihovimi člani. Ta dosežek je posledica profesionalizacije njihovega združenja ter velikega števila prostovoljnih ur, ki so jih vložili v ta projekt.
Zadnji dan smo prišli na vrsto tudi udeleženci panela Electric Momentum: EV Users at the Forefront of Transformation.
Po predstavitvi posameznih združenj je sledila razprava o dobrih in slabih praksah pri izvajanju trajnostnega prehoda. Omenili smo tudi nacionalno zakonodajo s področja alternativnih virov energije, ki je že v veljavi. Eden od rokov za izvedbo neposrednega plačila (prek kreditne kartice) pri uporabi hitre polnilne infrastrukture je obvezen od 1. 9. 2023 dalje. V praksi smo med prvimi, ki smo ta pogoj vključili v zakonodajo, kmalu po Norveški.
V občinstvu in tudi na drugem panelu smo opazili tudi gospoda Darka Trajanova iz Ministrstva za okolje, podnebje in energijo (MOPE). Njegovo prisotnost smo pozdravili, in pozneje je lahko v neuradnem pogovoru vzpostavil stike z vsemi udeleženci panela. Sodelujemo s svojimi odločevalci ne samo doma, ampak tudi v tujini.
Eno izmed dobrih praks je predstavil gospod Christian Peter iz Avstrije. Govoril je o pravici do polnjenja, ki omogoča postavitev polnilne infrastrukture v večstanovanjskih objektih. Naš predlog, ki je bil že pred leti predložen na nekdanje ministrstvo, je praktično enak temu, kar je povedal gospod Christian Peter. (DeMS-ov predlog 2019)
Poleg trenutno visokih cen električnih vozil je glavni problem tudi morebitno visoka cena kWh na plačljivi polnilni infrastrukturi. Primerjava pokaže, da je v takem primeru na enaki poti bolj ekonomično uporabiti klasično vozilo z notranjim izgorevanjem. Kljub temu pa bi se glede na zastavljene cilje to moralo spremeniti. (DeMS-ov zapis 2023)
Predstavili smo tudi potek projekta Ocenjevanje polnilne infrastrukture, ki ga izvajamo z Zvezo potrošnikov Slovenije. Vsekakor opažamo pozitivne spremembe v primerjavi s podobnim projektom pred leti, vendar lahko rečemo, da smo še precej oddaljeni od ciljev in standardov, ki jih imajo druge države.
Po koncu panela smo se odločili, da naredimo skupinsko fotografijo vseh udeležencev pred stavbo kongresa. Prinašali smo pozitivno energijo in močno željo po čezmejnem sodelovanju z združenji in ministrstvi, kar nas vodi do zaključka, da bomo skupaj prispevali k izvedbi trajnostnega prehoda na področju prometa v EU.
Letošnji kongres je nosil slogan Sustainable mobility now! (Trajnostna mobilnost zdaj!). Druga izjava, ki je bila glavna tema enega izmed panelov, se glasi The ICE Age is over (doba fosilnih vozil je mimo). Čeprav se obe izjavi zdita obetavni, nas čaka še obilica dela, da s svojimi prizadevanji omogočimo trajnosten prehod za vse segmente družbe, tako za nas kot tudi za naše prihodnje generacije.
Zapisal Ignac Završnik
Vir: Stephane SEMERIA, Linkedin
P. s.
Na kongresu je bila na voljo tudi storitev polnjenja vozil, kjer so prevzeli vozilo, ga odpeljali do polnilnice, napolnili, očistili vetrobransko steklo in dodali dišavo v vozilo. Poslovna ideja, ki je v Łódźu že zaživela.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.