Na povabilo g. Łukasz Lewandowski iz »EV Klub Polska« smo se kot ustanovni člani mednarodnega združenja GEVA odzvali in udeležili večdnevnega kongresa »Kongres Nowej Mobilności 2022« v mestu Łodz na Poljskem. Sodelovali smo tudi na panelu GEVA, kjer smo bili predstavniki različnih združenj iz evropskih držav.
Ker se v DeMS-u držimo načela “Practice what you preach, that’s where credibility comes from”, smo se na Poljsko odpravili z električnim vozilom. Na tej poti smo uporabili načelo »Carpool«. Potovanje smo združili s kolegoma iz Bosne in Hercegovine. V Ljubljani sta se nama pridružila in pot do Poljske in nazaj smo opravili skupaj. Ko smo to informacijo kasneje delili med ostalimi udeleženci, smo bili deležni precejšnje podpore med vsemi. Upajmo, da se bo ideja prijela in bo ta praksa postala tradicionalna tudi na drugih kongresih.
Pot do Poljske je skupne dolžine skoraj 1.000 kilometrov. Slovenija in Avstrija ni problematična za električna vozila, ker imamo že precej izkušenj. Za Slovenijo vinjeto imamo, avstrijsko smo kupili preko spleta, pri češki pa naleteli na izziv. Ste vedeli, da je strošek vinjete na Češkem natančno 0 €, če imate električno vozilo? Odlična rešitev v teoriji, v praksi pa se malce zaplete. Oddati je treba vlogo in počakati nekaj dni na sklep ustreznega organa o oprostitvi plačila avtocest. Včasih pa se zaplete in naš član iz Slovaške je čakal 30 dni na ustrezno odločbo. Na srečo pri nas ni bilo zapletov, odločbo smo prejeli dan pred načrtovanim odhodom.
Poljska in plačevanje cestnine pa je popolna druga zgodba. Glede na informacije iz AMZS-ja naj bi se naš odsek plačeval pri cestninskih postajah. Vendar je dinamika spreminjanja pravil na Poljskem sedaj takšna, da cestninske postaje na tej relaciji niso več v funkciji in baje se plačuje cestnina elektronsko preko aplikacije. S pomočjo poljskih kolegov smo kasneje izvedeli, da pravzaprav trenutno ne pobirajo cestnin, ker to elektronsko še ni vpeljano. Nekakšna siva cona cestninjenja. Aplikacija se imenuje »Autopay«, da bomo vedeli za drugič.
Izziv plačevanja cestnin je opisan zgoraj, kaj pa polnjenje in stroški za polnjenje na poti. Doma je jasno, električno vozilo se polni iz fotonapetostnih panelov preko baterijskega hranilnika energije. Na cilju je običajno destinacijsko polnjenje, kjer so stroški minimalni ali pa jih tudi ni, kot je to bilo v našem primeru. Ostala polnjenja pa imajo trenutno ceno okoli 0,50 € za kWh. Glede na trenutne cene fosilnih energentov v tujini, je potovanje na elektriko še vedno cenejše.
Naleteli smo tudi na ultra hitro polnilnico, kjer v bistvu nismo polnili. Nismo jo mogli zagnati preko Shell Recharge aplikacije ali RFID kartic, preko NOXO aplikacije pa je bila cena višja od bližnjega Teslinega SuperChargerja. Zato smo raje odšli na bližnji SuperCharger.
Kongres Nowej Mobilności 2022 #01 Day
Kongres se je simbolično odvijal v preurejeni zgradbi bivše termoelektrarne na premog. Simbolika, ki nam sporoča, da je čas za spremembe na tem področju. Dogodek je svečano začela županja mesta Łodz, Hanna Zdanowska. Kot smo kasneje izvedeli, ena izmed glavnih promotorjev dogodkov na Poljskem in v tujini. Sledili so ji gostje iz Poljske.
Zanimiva debata se je v živo in tudi preko video povezave začela na temo “A 2035 map of transport sector changes”.
Predstavljen je bil trg električnih vozil v EU v letu 2022 in do sedaj je delež vseh elektrificiranih vozil v EU pri 9,8 %, med katere pa se še vedno štejejo tudi hibridi. Na Poljskem imajo precej staro floto vozil s povprečno starostjo 15 let, nova in precej draga draga električna vozila so tako Poljakom precej težje dosegljiva kot prebivalcem evropskih držav z višjim standardom. Delež električnih vozil v prodaji je 0,2 %.
Na Poljskem je polnilna infrastruktura šibka, leta 2021 je bilo malo več kot 2800 javnih polnilnih mest, vendar z rastjo 45 % so v letu 2022 že pri številki preko 4000. Do leta 2025 imajo namen postaviti 40.000 polnilnih mest in cilj do 2030 pa je 145.000 polnilnih mest.
Na že tako maloštevilnih polnilnih mestih se vozniki pri polnjenju soočajo s slabo aktivacijo polnilnih postaj, delno tudi zaradi precej slabe pokritosti z mobilnim signalom, o čemer smo se prepričali tudi naši poti. Ravno tako tudi ni dovolj energetske infrastrukture na postajališčih ob avtocestah, postopki za pridobitev dovoljenj za posodobitev oziroma izgradnjo pa trajajo več let. Ravno to udeleženci panela o novi smernici AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) večkrat poudarili in načeloma se postavljavci infrastrukture z enakimi problemi srečujejo od Norveške do Grčije in Španije.
Poljska ima 46-% tržni delež na področju električnih avtobusov v EU, ker jih na Poljskem proizvajajo že vrsto let (Solaris, MAN in Volvo). Povezano je tudi s proizvodnjo baterij v tovarni LG Chem in več manjših proizvajalcih.
Prvi dan smo sodelovali na panelu GEVA, kjer smo bili prisotni predstavniki različnih združenj iz evropskih držav. Predstavili smo združenja iz naslednjih evropskih držav. Norveške, Poljske, Madžarske, Danske, Avstrije, BiH, Italije in Slovenije. Poleg same predstavitve je pogovor potekal tudi posameznih projektih in naših skupnih načrtih za prihodnost. Kasneje je g. Łukasz Lewandowski predstavil tudi “EV Driver’s Choice GEVA Awards”, kjer bomo člani GEVA s pomočjo glasovanja svojih članov izbrali najboljše globalno električno vozilo. V kratkem pričakujte vabilo za glasovanje.
Kongres Nowej Mobilności 2022 #02 Day
Poljska je trenutno med petimi največjimi proizvajalkami pogonskih baterij za avtomobile in hkrati največja v EU. Izdelujejo tako baterijske celice, module, baterijske sisteme ter imajo specializirana podjetja tudi za BMS sisteme. Poljaki želijo ohraniti prvo mesto v EU, vendar prihajajo na trg novi proizvajalci, predvsem iz Skandinavije in sosednje Nemčije.
Dodaten izziv Poljske je, da njihova energija v več kot 70 % izvira iz premoga in ogljični odtis na kWh ima večji vpliv kot cena baterije za avtomobilske proizvajalce. Gostje panela so tudi potrdili, da se trenutne tehnologije, kot so NMC, NCA in predvsem LFP, ne bodo prav hitro poslovile iz proizvodnje, ker so “konkurenčne” tehnologije »Solid state« in »žveplove tehnologije« še vsaj pet do deset let oddaljene od množične proizvodnje.
Poudarek debate je bil na surovinah za baterije in s podatki so potrdili, da EU sicer ima litij na svojem področju, vendar je težko ekonomsko dostopen (ekološke ovire, globina in kemijska sestava), kar pomeni, da trenutno nimamo vira litija ravno tako, tudi ni predelave litija v baterijski litij na področju EU.
Zanimivost na panelu: Predstavitev tehnološke možnosti, kako iz dreves pridobiti lignin v okviru priprave papirja in le ta je izvrsten nadomestek za baterijski grafit, ki trenutno izvira večinoma iz Kitajske in njegove lastnosti so precej boljše.
Zanimiv in ambiciozen je tudi projekt »European Battery Alliance«, ki skrbi za izobraževanje kadrov za baterijsko industrijo in skozi svoje programe izobražuje od osnovnih kadrov do vrhunskih inženirjev. Dejstvo je, da v EU primanjkuje znanja s tega področja.
V popoldanskih panelih se je predstavil logističen gigant »Amazon« in njegov načrt “Route to Zero”.
V okviru težkega transporta pa so predstavili izziv, ki so ga omenjali že v okviru smernic AFIR. Postavitev ustreznega števila “Mega polnilnih postaj” za tovornjake, kar pomeni tudi velike priključne moči. Prednosti pametnega polnjenja v kombinaciji z lokalnimi baterijskimi hranilniki, tako za polnjenje tovornjakov na poti kot v okviru podjetij. Predstavljena je bila tudi ideja o namestitvi baterij v prikolico, ki lahko precej dalj stoji kot vlačilec in ima čas za vmesno polnjenje.
Zapisala Marko Logonder in Ignac Završnik
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.