Poziv k uvedbi pozitivne diskriminacije električnih vozil v alpskih dolinah
Naslovljeno na:
Zavod za varstvo narave Republike Slovenije,
Občina Kranjska Gora,
Kabinet predsednika Vlade RS,
Ministrstvo za infrastrukturo (sekretar Jernej Pavlič)

Alpske doline potrebujejo pametne rešitve, ne slepe prepovedi
V Društvu e-mobilnost Slovenije (DEMS) z zaskrbljenostjo spremljamo odločitve, ki se v zadnjem času sprejemajo glede prometnih ureditev v slovenskih alpskih dolinah – predvsem v dolini Vrat.
Sprejeti ukrepi, ki vključujejo prepoved parkiranja pri slapu Peričnik in zmanjšanje števila parkirišč, ne razlikujejo med vozili na notranje zgorevanje in nizko emisijskimi električnimi vozili.
Tak pristop ne prispeva k varovanju narave – nasprotno, zavira trajnostno mobilnost in odvrača prebivalce ter obiskovalce od okolju prijaznejših rešitev.

Zakaj je električno vozilo del rešitve, ne problema
Električna vozila:
- ne predstavljajo tveganja razlitja goriv,
- ne povzročajo izpušnih emisij,
- in občutno zmanjšujejo hrup v občutljivih naravnih območjih.
S tem ko jih obravnavamo enako kot bencinska ali dizelska vozila, kaznujemo tiste, ki že danes izbirajo čistejšo obliko mobilnosti.
Dobre prakse: Logarska dolina, Mangart in Dolomiti
V Sloveniji imamo že primere, ki kažejo, da drugačen pristop deluje:
- Logarska dolina: električna vozila so oproščena plačila vstopnine, ker ne povzročajo hrupa in emisij
PZS: Logarska dolina – prost vstop za EV - Cesta na Mangart: sistem omejenega dostopa in nadzora že omogoča uvedbo dodatnih spodbud za EV
promet.si – Cesta na Mangart
Evropski zgled predstavljajo italijanski Dolomiti, kjer:
- lokalne oblasti uvajajo Dolomites Low Emission Zone (LEZ),
- električna vozila imajo prednostni dostop in znižane pristojbine,
- urejena so parkirišča s polnilnicami in rezervacijski sistemi, ki preprečujejo preobremenjenost dolin in prelazov.
RideApart – Dolomites Low-Emission Zone 2024
MotorProsa – Dolomites 2024 restrictions
Predlogi DEMS
Predlagamo, da se:
- v dolini Vrat in drugih alpskih dolinah določijo posebna parkirna mesta za električna vozila,
- uvede oprostitve ali znižane vstopnine za EV,
- omogoči parkiranje električnih vozil tam, kjer je trenutno prepovedano iz varnostnih razlogov,
- sprejme enotna nacionalna strategija, ki bo upoštevala posebnosti nizkoemisijskih vozil v vseh alpskih dolinah in varovanih območjih.
“Slovenija potrebuje enotno strategijo, ki ne kaznuje trajnostne mobilnosti, temveč jo spodbuja – zlasti tam, kjer je narava najbolj občutljiva.”
Zaključek
Zmanjšanja emisij, hrupa in onesnaženja ni mogoče doseči z izključevanjem vseh vozil enako. Rešitev je v pozitivni diskriminaciji električnih vozil, ki že danes prispevajo k tišjim, čistejšim in varnejšim dolinam.
Slovenija ima priložnost, da postane zgled, kako lahko varstvo narave in električna mobilnost sodelujeta – ne tekmujeta.
Ignac Završnik
www.dems.si – +386 (0)40 501 441
🔗 Reference
Logarska dolina:
Cesta na Mangart:
Dolomiti (Italija):


Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.