Tudi letos smo se odpravili v Nevado, bolj natančno v Las Vegas, kjer se vsako leto januarja odvija največji sejem elektronike CES – Consumer Electronic Show 2022. No, odvija se že nekaj let, leta 2021 je zaradi Covida 19 potekal samo virtualno. Letos je bil sejem v živos peljan kljub Covidu 19, vendar je bil obisk zdesetkan, prav tako število razstavljavcev več kot prepolovljeno, prav tako je padla kvaliteta prikazanega.
Seveda so nas na sejmu najbolj zanimali prihajajoči modeli električnih vozil, napredek pri samodejni vožnji in novi koncepti. Kmalu smo ugotovili, da veliki proizvajalci, ki so bili prisotni pred dvema letoma, niso prišli razstavljat na sejem. Kratki vtisi iz leta 2020 so na voljo na tej povezavi. https://dems.si/avtomobilska-prihodnost/
Na sejmu tako nismo zasledili proizvajalcev, kot so Mercedes, Audi, Volvo, Volkswagen, Toyota in drugi. Seveda sejem ni bil dolgočasen in tako kot leta 2020 je tudi leta 2022 izstopal BMW z zunanjim razstavnim prostorom. Na sejmu je bil premierno predstavljen BMW iX M60, žal ni bil na voljo za vožnjo. Lahko pa smo se zapeljali z novim BMW i4 M50, ki ga v Sloveniji še ni na voljo za testne vožnje in že peljani BMW iX 50.
Cene za novi iX M60 še niso znane. Osnovi podatki kažejo, da bo avtomobil opremljen z X-drive pogonom s 619 konjskimi močmi in pospeškom 3,8 s do 100 km/h ter končno hitrostjo 250 km/h. Podatki niso posebej impresivni, saj je avto težak skoraj 2,7 tone. Žal baterija ni večja kot pri iX 50 in ostaja 105,2 kW Netto. Cena verjetno ne bo pod 150.000 evri + oprema in dobavljivost žal šele v letu 2023, kar velja za skoraj vse modele BMW iX.
Posebej velja omeniti zasnovo BMW iX, ki spreminja barvo. Tokrat gre za samo dve barvi črno in belo in vmesne nianse. Mogoče se zdi ideja nepomembna, vendar bi lahko s spreminjanjem barve privarčevali kar nekaj energije. Pozimi je avto črne barve, poleti pa bele, vmes pa malo sive barve z različnimi vzorci. Ideja je v razvojni fazi in temelji na »paper ink« tehnologiji, ki jo poznamo iz elektronskih bralnikov knjig.
Po testnem krogu smo se zapeljali z i4 M50. Gre za avto, ki je izdelan na osnovi BMW 4 Grand Coupe. V verziji M50 je opremljen s 540 konjskimi močmi, pospeškom 3,9 s do 100 km/h. Avto je zanimiv, ker gre za skoraj najcenejšo verzijo BMW M, in s 540 konji in ceno v Sloveniji 85.600 evrov zelo spodoben izdelek, tako po opremi kot seveda po voznih in motornih lastnostih.
Tesla na razstavnem prostoru ni bila prisotna, bile pa so Tesle prisotne na cesti in so skrbele za transport med tremi lokacijami sejma. Prevoz med tremi lokacijami je potekal preko testnega podzemnega omrežja TESLA LOOP, ki so podzemni predori za hitri prevoz med lokacijami. Prevozi, naj bi potekalo samodejno, vendar regulativa tega ne dovoljuje, zato so nas po predoru peljali vozniki. Tesla želi narediti podzemne predore, kjer naj bi Tesla EV s pomočjo samodejne vožnje omogočala hitre prevoze iz enega na drug del mesta. V Las Vegasu gre za testni projekt in je predor dolg 1,7 milje in opremljen s tremi postajami.
FORD ni imel razstavnega prostora, smo pa kot nagrada na enem od razstavnih prostorov opazili novega F150 v popolnoma električni izvedbi. Avto sicer še ni v serijski proizvodnji, proizvodnja pa razprodana za nekaj let vnaprej, toliko prednaročil so pobrali pri FORDu. Cene se gibljejo od 40 do 90 tisočakov + oprema. Z evropskega vidika mogoče avto ni videti zanimiv, v Ameriki pa gre za najbolj prodajan avto, ko je prišel na trg je bil celo najbolj prodajan avto na svetu, seveda v fosilni verziji.
Sony sicer ni tipičen predstavnik avtomobilskega trga. Že pred dvema letoma so predstavili svojo limuzino Vision-S 01, ki je malo podobna Tesla 3 in letos novi VISION-S, ki je podoben Tesli Y. Avta, sicer nista v serijski proizvodni, naj pa bi že aprila 2021 začeli testiranja in homologacije. Avtomobila sta vsekakor oblikovno zanimiva znotraj in zunaj, seveda pa nabita z vso mogočo tehnologijo in predvsem zasloni.
Volvo ni imel svojega razstavnega prostora, smo pa na sejmišču opazili predstavljen VOLVO zasnova v sodelovanju z razvijalcem avtonomne vožnje.
Elektrika se počasi seli tudi v delovne stroje. Caterpillar je predstavil serijo manjših in srednjih delovnih strojev, ki jih poganja izključno elektrika. V načrtu ima izdelati celotno serijo od najmanjših do največjih delovnih strojev.
Seveda se elektrika seli v vsa prevozna sredstva na cesti. Opaziti je bilo električne motorje, popolnoma električne in hibridne kamione.
Predstavnik motorjev je podjetje DAMON, ki je na sejmu predstavilo že drug električen motocikel. Zanimivo pa je, da je opremljen z radarskim tempomatom in samodejno vožnjo in to serijsko. Z 200 konjskimi močmi, 200 km dometa, pospeškom 3 sekunde do 100 in 270 km/h končne hitrosti ni mogoče najbolj impresiven motocikel. S serijskimi naprednimi dodatki, kot sta sprednja in zadnja kamera, radarski tempomat, projekcijski zaslon (Head-up) in samodejno vožnjo, pa je vsekakor znanilec nove dobe motociklizma. Posebej zanimiva pa je inovacija električno nastavljive geometrije motocikla za nižjo in aerodinamično vožnjo po hitrih cestah in višjo vzravnano držo za vožnjo po mestu z večjo preglednostjo. Več na povezavi www.damon.com
Tudi električni kamioni so se bili predstavljeni na sejmu, pravzaprav električni, hibridni in s pogonom na vodik.
Na sejmu CES je svoja vozila predstavljal tudi Stellantis, ki je lastnik več avtomobilskih znamk. Predstavljen je bil že videni Fiat 500 EV.
V oči pa nam je takoj padel Citroen AMI, ki v Sloveniji še ni na voljo. Gre za majhen električni avtomobil z omejeno hitrostjo 45 km/h, in tako v nekaterih državah Evrope vozen s 15 leti v Sloveniji vozen s 16 leti in izpitom za motor. Tako vozilo je zanimivo, če želite svojega otroka uvesti v pasti prometa z avtom, namesto da mu kupite skuter. Avto je počasen mestni avto, vendar se bo z njim otrok naučil počasne vožnje in bil zavarovan celo leto pred vremenskimi vplivi.
Avto ima manj kot 500 kg, 5,5 kWh veliko baterijo, doseg okoli 70 km in ceno okoli 6900 evrov odvisno od trga. Na voljo naj bi bil za nakup ali mesečni najem 20 evrov, kar je idealno za drugi mestni avto, ki ga potrebujemo občasno. Avto je namenjen za dve osebi, je simetrično izdelan spred in zadaj, zato se ena vrata odpirajo nazaj druga pa naprej, saj je avto sestavljen iz dveh polovic. Najbližji konkurent je Renault Twizzy, ampak Citroen Ami ima dva vzporedna sedeža, cela zaprta vrata, kar omogoča uporabo celo leto in tudi gretje za zimske dni.
Na sejmu pa smo našli tudi precej start up znamk EV oziroma znamk, ki že nekaj let napovedujejo prihod na trg, vendar avtomobilov na trgu še ni.
Ena od takih znamk je FISKAR, ki bo po napovedih šel v proizvodnjo konec leta. Specifikacije in cene še so objavljene.
Enega večjih razstavnih prostorov je imela znamka VINFAST, sicer ustanovljena v Vietnamu. Želijo si globalnega prodora na trge, vendar avtomobili še niso v serijski proizvodnji.
Zapisal
Simon Zgonc
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.