Vodik je prihodnost energetike že desetletja. Poganjal bo fuzijske reaktorje in od začetkov vesoljskih poletov idealen tudi za direktno proizvodnjo elektrike z gorivnimi celicami.
Vodik je lahek in energetsko najbolj gost energent torej najboljši za pogon raket ker dosega najboljši specifični impulz oz najmočnejši pogon glede na težo energenta porabljenega na sekundo. Logična posledica je da je primeren tudi za avtomobile kjer je dodatna prednost da kisik zajameš kar iz zraka in ga ne voziš s seboj kot pri raketah. Na voljo sta bila dva pristopa direktno kurjenje namesto bencina kot je poizkušala skoraj serijska BMW 750 Hydrogen in goriva celice ki so luč sveta zagledale v serijskem Hyundai ix 35 FCEV in Toyota Mirai.
Vozili sta bili dragi z dosegom 500km in polnjenjem na skromnih 800bar. Zaradi dragega kg vodika in samega vozila je prevozen kilometer nesorazmerno drag glede na druge vrste alternativnih goriv. Nekateri proizvajalci so celo zagotavljali brezplačno polnjenje da se je cena na km znižala na bolj razumno raven. Lastniki so bili omejeni na radij 250km od polnilne infrastrukture ker ko je bil rezervoar prazen ni alternative.
Uporaba vodika za pogon avtomobilov je zelo neučinkovita ker se pri elektrolizi pretvori v vodik največ 50% energije elektrike. Sledi stiskanje na 800bar ki porabi še vsaj 10% energije, prevoz na lokacijo (% izgube?) in pretvorbo vodika v gorivnih celicah v elektriko z max 50% izkoristkom. Realno je 20% primarne energije elektrike težko prenesti v gibanje vozila.
Nato se je zgodil BOOOM na Norveškem, kjer je eksplodirala polnilna postaja na slikah. Stoji preko ceste Trgovskega centra, avtoceste in 100 od policijske postaje takoj ob manjšem parkirišču tako da zanimivo da ni bilo večje materialne škode in predvsem žrtev.
Ta dogodek je verjetno spremenil potek razvoja vodika v osebnih vozilih.
Moje mnenje je da je vodik zanimiv edino za energetske namene shranjevanja energije kjer se uporablja tudi odpadna toplota, ki se sprošča pri elektrolizi in pri delovanju gorivnih celic. Na ta način se dvigne učinkovitost iz 20 do 25% proti 50 o 60%. Vodik je tudi zanimiv kot sezonski hranilnik energije kjer se s solarnimi viški v poletju hrani energija za zimske dni.
V energetiki je osnova za investicije cena in ta bo odločala o načinu hranjenja energije v obliki vodika, bateri,j vode ali česa tretjega.
Zapisal
Marko Logonder
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.