Konec ali začetek sveta, kot ga poznamo?
Marsikoga je razburila novica, da želi oziroma bo Evropska unija prepovedala prodajo avtomobilov na notranje izgorevanje z letom 2035.
A če dobro preberemo novico, objavljeno na strani EU je stvar rahlo drugačna. Cilj je namreč klimatska nevtralnost do leta 2050, kar v praksi pomeni, da praktično ne želimo več imeti CO2 izpustov oziroma kar bi jih takrat proizvedli, bi jih tudi znali pobrati iz ozračja in jih ali ponovno uporabiti ali trajno skladiščiti. Pravzaprav to znamo početi že danes s proizvodnjo sintetičnih goriv kot je na primer kerozin, a je njihova proizvodnja še dražja od vodika, pridobljenega preko elektrolize.
Zakaj tak uvod? Kot je marsikdo že opazil, je v Sloveniji dokaj velik odpor proti električnim vozilom, tako na strani odločevalcev kot tudi uporabnikov. Glavni razlog pri uporabnikih je seveda visoka cena, a kot kaže raziskava ZPS iz leta 2021 se bodo slednji cenili do te mere, da bodo postali splošno dostopni in to še krepko pred letom 2035. Strašenje, ki ga trenutno povzročajo nekateri vidni gospodarstveniki z najavami, da bodo osebni avtomobili postali predragi za večino uporabnikov so tako bolj kot ne namenjeni ohranjanju trenutnega stanja. Preseneča nas tudi odpor na strani odločevalcev, kjer naredijo zelo malo v smeri spodbujanja nakupa novih električnih vozil tako pri fizičnih kot pravnih osebah. Glede na to, da Slovenija nima naftnih vrtin niti močne avtomobilske industrije je razlog za zaviranje zelo vprašljiv, prodajne številke pa nas postavljajo na rep evropskih držav po deležu električnih vozil.
Tu sta še dve težavi, na katere nasprotniki elektrifikacije voznega parka radi pokažejo, javna polnilna infrastruktura in lastna proizvodnja elektrike. Pri slednji smo deloma odvisni od uvoza in novi viri elektrike bi prišli prav že sedaj, ne le v prihodnosti. Možnih rešitev je več, od nove nuklearne elektrarne do pospeševanja izgradnje obnovljivih virov energije, a pri slednjem se na državnem nivoju stvari ne odvijajo v želeni smeri. Na portalu Tehnozvezdje so izračunali, da bi, če bi elektrificirali celoten slovenski vozni park osebnih vozil (slabih 1,2 milijona osebnih avtov) porabili približno polovico proizvodnje NEK.
Žal zaostajamo tudi pri izgradnji javne polnilne infrastrukture, tako pri hitrih kot počasnih polnilnicah. Avtocestni križ je še nekako pokrit z njimi, a slabo vzdrževan, na podeželju pa jih praktično ni. Vsekakor je tudi tu potreben pospešek, da bi vsaj dosegli evropsko povprečje.
Avtomobilski svet, kot ga poznamo se zagotovo nepovratno spreminja, ne glede na želje proizvajalcev avtomobilov ali nafte. O prednostih in slabostih električnih vozil smo že veliko pisali in praktično z vsakim novim dnem je slabosti manj. Žal pa tudi slednji niso odgovor na čedalje več prometnih zagat, a zopet smo tu bolj kot ne odvisni od odločevalcev.
Alan Orlič
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.