Američani si radi lastijo zasluge za marsikaj. Ena od teh zadev je tudi elektrifikacija in eden glavnih vizionarjev na tem področju je bil Nikola Tesla. Danes se beseda tesla povezuje z ameriško blagovno znamko električnih avtomobilov Tesla, ki ima marsikaj skupnega prav z Nikolo Teslo, zato ni naključje, da se v Smiljanu pri Gospiću, kjer leži ob domači hiši Nikole Tesle elektrotehnični muzej, radi ustavijo lastniki električnih vozil.
Na vizionarjev rojstni dan 10. julija se tja praviloma vsako leto poda tudi delegacija Društva e-Mobilnost Slovenija in tudi letos je bilo tako. Želja je, da bi dogodek tradicionalno povezoval in združeval vse narode, ki so kakorkoli vpleteni v življenje in delo Nikole Tesle na področju elektrifikacije. Zanimivo je, da tega genija ne posvojimo v enaki meri v Evropi, kot to obvladujejo v Ameriki. Nikola je bil sin srbskega pravoslavnega duhovnika, ki je živel v hrvaškem Smiljanu pri Gospiću. Mama je bila matematični genij in je poskrbela za sinovo matematično znanje, kasneje pa je študiral v avstrijskem Gradcu, služil denar pri prijatelju v Mariboru, kjer je že imel nekatere patente, pozneje pa se podal prek luže, kjer je bil bolj uspešen pri pridobivanju investitorjev za svoje ideje in raziskovanja. Lahko rečemo, da mu je vsako od okolij nekaj dalo in pripomoglo k njegovim revolucionarnim odkritjem na področju elektrike in magnetizma.
Tokratni dogodek, ki ga pripravi lokalna skupnost na njegov rojstni dan za vse obiskovalce muzeja, nas je nekoliko presenetil. Osredotočil se je na njegovo psihološko osebnost, kot da bi iskali kaj, kar ni bilo dobro. Običajno je tako, da znanstveniki, umetniki, vizionarji res niso najprijetnejši karakterji za svojo okolico, zato ne preseneča, da se najdejo pri njem poleg psihičnih težav tudi zasvojenost z igrami na srečo, bil je velikan in hkrati suhljat, nenavadna pisma ženskemu spolu, izogibal se je služenju vojaškega roka in hkrati prejemal vojaško štipendijo, izgubljal je investitorje, ker se ni držal dogovorov, saj so mu bila bolj pomembna znanstvena raziskovanja od končnih izdelkov … Vsekakor je bil genij, ki nam je omogočil lagodnejše življenje z elektrifikacijo.
Člani društva DeMS iz Slovenije in naši prijatelji iz Hrvaške in BiH smo se popoldan iz muzeja odpravili še na druženje in sklepanje znanstev v lokalno gostišče, kjer smo na parkirišču naredili pravi električni vozni park. Kot se za takšen dogodek spodobi, so bili najštevilčnejši parkirani modeli znamke Tesla. Oči pa so se napasle tudi na nekaterih preostalih električnih vozilih, npr. povsem novem Hyundai Ioniqu 6 iz BiH, ki je na parkirišču hkrati deloval še kot mobilna polnilnica za električno motorno kolo iz Slovenije. Mednarodna pomoč in sodelovanje v popolni izvedbi in zgled, kako lahko Tesla povezuje tudi »neteslaše«.
Zapisal
Boštjan Marolt
Odziv v lokalnih medijih, RTL, BiH mediji.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.