Lepotica v novi preobleki – Renault Zoe ZE50

Lepotica v novi preobleki – Renault Zoe ZE50

Zdaj že skoraj legendarna Renault ZOE (da, Zoe je žensko ime, tako kot Megane in Clio) je eden najbolj popularnih in prepoznavnih električnih avtomobilov v Evropi s povsem unikatno zasnovo, kar je že od nekdaj zaščitni znak Francozov. Prva verzija ZE z 22 kWh baterijo je na evropske ceste zapeljala že pradavnega leta 2012, v Slovenijo pa šele 2015, sprva s Continentalovim (modeli Q), kasneje pa še z lastnim Renaultovim pogonskim sklopom (modeli R). Leta 2017 smo nato dočakali še ZE40 z večjo, 41 kWh baterijo. Posebnost Zoe sta inovativen polnilni sistem, ki omogoča trofazno polnjenje z 22 kW AC, ter sinhroni elektromotor z vzbujanim rotorjem, ki ne vsebuje redkih kovin. Avto odlikujeta tudi visoka učinkovitost regeneracije in zmogljiva toplotna črpalka za ogrevanje potniške kabine in baterijskega sklopa.

Moja Zoe Q210 Intens (letnik 2015) z 41 kWh baterijo, ki jo bom vzel kot referenco za primerjavo.

Že od lanskega leta pa je pri nas na voljo povsem nova, osvežena Zoe z oznako ZE50, ki naznanja še večjo, 52 kWh neto baterijo. V osnovi gre za isti avto kot prej – dimenzije so identične, baterija in pogonski sklop sta enaka, le nekoliko bolj zmogljiva, isto velja tudi za polnilni sistem in klimo oziroma toplotno črpalko. Glavna razlika je v prenovljeni zunanjosti in žarometih, predvsem pa v notranjosti, ki je močno izboljšana in povsem drugačna kot pri stari Zoe. Naj omenim še to, da Renault z novo Zoe ukinja možnost najema baterije, garancija na baterijo pa je bila podaljšana iz 8 na 10 let.

Nova ZOE (desno) je stari (levo) dimenzijsko praktično identična.

ZE50 je na voljo v 110-konjski (R110) in 135-konjski različici (R135) z 22 kW polnjenjem, opcijsko pa lahko dokupimo tudi priključek CCS, ki omogoča DC polnjenje do 45 kW. Do zdaj sem imel novo Zoe možnost preizkusiti dvakrat – prvič so mi jo za en dan posodili pri Malgaju, drugič pa za nekoliko dlje časa pri Renault Slovenija; s tistim avtom sem potem odpeljal tudi tradicionalni DEMS izziv od Lendave do Kopra. Obakrat je šlo za 135-konjsko izvedbo, prvič z opremo Zen, drugič pa Intens, kot referenco za primerjavo pa bom vzel svojo staro Zoe Intens (2015) z 90-konjskim Q motorjem in nadgrajeno 41 kWh baterijo.

Nova ZE50 R135 Intens z 52 kWh baterijo na štartu izziva Lendava-Koper.

Moj prvi stik z novo ZE50 je bil rahel šok, ki se je hitro sprevrgel v frustracijo. Kot izkušen voznik Zoe sem namreč mislil, da avto že poznam, zato se bom nanj hitro privadil. A kako zelo sem se motil. Okolje v potniški kabini je povsem neprepoznavno napram stari Zoe – dobesedno prav vsak gumb je drugje kot prej, zato sem najprej 15 minut ugotavljal, kje je kaj in podzavestno pritiskal gumbe, ki jih ni več. Tudi vožnja je povsem drugačna – ni več »mehanske« prestavne ročice, ampak samo enostaven preklopnik, ki programsko preklaplja med različnimi načini. Prestave »P«, ki zablokira reduktor, ni več, nadomešča pa jo avtomatska oziroma elektronska ročna zavora, na katero sem se precej težko privadil. Zelo me je zmotilo speljevanje s parkirnega mesta – pri stari Zoe daš v »D« in greš, tu pa je treba prestaviti v »D«, pritisniti gumb za ročno zavoro, počakati 1 sekundo, da se zavora sprosti, in nato lahko spelješ. Drug način je, da pritisneš na pedal za pospeševanje, kar avtomatsko sprosti zavoro, ampak to sem kaj kmalu nehal prakticirati, ker sem zaradi tega nekajkrat nepričakovano zelo sunkovito speljal, kar je lahko izredno nevarno. Mislim, da bi moralo biti to s kakšno programsko posodobitvijo rešeno drugače. Saj če dam v »D«, je logično, da hočem speljat, zakaj je vmes potreben še en nepotreben korak? Je pa zato toliko bolj enostavna zaustavitev – v tem primeru samo ugasnemo avto, ni potrebno prej prestaviti v »P«.

Druga stvar, ki me je zmotila, je nova kartica za odklepanje, ki je bistveno manj praktična od stare, tako po obliki kot funkcionalnosti. Vsebuje gumbe za ročno odklepanje in zaklepanje, ki pa jih prostoročni sistem preglasi, kar nima smisla (pri stari Zoe je ravno obratno). Vsebuje tudi gumb za odklepanje prtljažnika, česar ne razumem najbolje, saj že gumb za odklepanje vozila naredi točno isto. Glavna slabost nove kartice pa je odsotnost dveh med vozniki starih Zoe verjetno najbolj priljubljenih funkcij. Prva je zelo praktičen daljinski vklop sistema za predgretje/hlajenje avtomobila, kar zdaj ni več mogoče. Drugi je gumb za odklepanje polnilnega kabla, ki prekine polnjenje in sprosti kabel. Pri novi Zoe naj bi temu služil gumb za odklepanje avta, ki pa ne deluje v vseh pogojih. Ko je pri polnjenju v Divači na stari Etrelovi polnilnici prišlo do napake, je kabel ostal zaklenjen v avtu in se ga ni dalo več sprostit, dokler nisem odprl vrat in pritisnil gumba pod volanom. Zelo nepraktično. Ena glavnih prednosti Zoe je bila vedno praktičnost in enostavnost uporabe, pri novi ZE50 pa se stvari komplicirajo. Ravno zato moji prvi vtisi o tem avtu niso bili najboljši.

Premium notranjost nove ZE50 z opremo Intens, ki niti malo ne spominja na staro Zoe (slika iz interneta).

Če je bilo moje prvo srečanje z novo Zoe malce neposrečeno, pa so se začele stvari drastično obračati, ko sem si zanjo vzel več časa. Kmalu sem se navadil na vse novosti, avto pa mi je z vsakim prevoženim kilometrom postajal bolj všeč. Če se vrnem na notranjost – oprema je vrhunska in prej spada v premijski razred, kot pa v Zoe. Zelo všeč so mi »retro« gumbi, v izvedbi Intens pa dobimo še velik 9,3-palčni zaslon na dotik, ki je veliko bolj odziven kot prej. Pohvaliti moram enostavno upravljanje s klimatsko napravo in predvsem njeno tiho delovanje. Če ne bi svetila lučka, sploh ne bi vedel, da deluje, medtem ko se v mojem avtu ob vklopu kompresorja začne tresti cela kabina. Povsem prenovljen in veliko lepši je tudi zaslon z merilnikom hitrosti in ostalimi informacijami, da ne omenjam novih LED žarometov, ki so dobesedno kot noč in dan napram starim halogenskim žarnicam.

Avto je namenjen vožnji, in prav vožnja je tista, kjer Zoe razkrije vse svoje čare. Nova ZE50 ponuja neprimerljivo več udobja, kar gre pripisati veliko mehkejšemu vzmetenju in boljši zvočni izolaciji kabine. Lega na cesti je neverjetna, odzivnost pri pospeševanju in regeneraciji pa fenomenalna. Dinamična vožnja po lokalni cesti z novim 135-konjski motorjem je dobesedno nora in nudi užitke, ki bi morali biti za tak avto prepovedani. Tukaj sem ostal popolnoma brez besed.

Novost pri ZE50 je dodan način »B«, ki napram navadnemu »D« močno poveča regeneracijo in omogoča tako-imenovani »one-pedal driving«, med njima pa lahko preklapljamo kadarkoli. Z umirjeno primestno vožnjo v lepem vremenu v načinu »B« se povprečna poraba zlahka spusti pod 12 kWh / 100 km, kar omogoča 400 kilometrov praktičnega dosega. Chapeau, Renault!

R135 razvije 135 konjskih moči in 245 Nm navora. Zanimivost Renaultovih motorjev je zračno hlajenje statorja, za kar skrbi črna »turbina«, ki jo vidimo na sliki. Močnostna elektronika je vodno hlajena.

Zoe ZE50 navduši tudi na avtocesti, kjer se obnaša neprimerljivo bolj suvereno od stare Zoe. Če Continentalov 90-konjski motor že pri 100 km/h tuli, da velikih hitrosti ne mara, novi R135 pri 130 km/h leti kot za šalo. Navora ostane več kot dovolj za prehitevanje brez najmanjšega napora vse do največje hitrosti 145 km/h. Zvok v kabini je veliko tišji kot pri stari Zoe, sliši pa se le rahel piš vetra in skoraj neslišno, zadovoljno »predenje« elektromotorja. Na voljo je tudi cela plejada asistenčnih in varnostnih sistemov, kot so sistem za ohranjanje voznega pasu, senzorji mrtvega kota itd. itd. Vožnja z ZE50 po avtocesti tako postane pravi užitek, voznik pa dobi občutek, da vozi veliko večji in bolj luksuzen avtomobil, kot pa malo Zoe. Edino, kjer »zaboli«, je doseg – ZE50 je od svoje predhodnice podedovala glavno hibo, in sicer relativno veliko porabo na avtocesti, ki že pri 110 km/h znaša približno 17 kWh / 100 km. To je posledica nekoliko slabše aerodinamike in posebne zasnove motorja, ki namesto permanentnega magneta z redkimi zemljami uporablja rotor z navitjem, ki se napaja preko drsnih obročev. Kljub temu menjava obročev ni predvidena, tako da je motor še vedno »maintenance-free«. S takšno porabo bi mi ob dobrih pogojih brez polnjenja ravno še uspelo prevoziti 305-kilometrsko preizkušnjo od Lendave do Kopra, če bi štartal s 100 % napolnjenostjo baterije.

Poraba na relaciji Ljubljana – Murska Sobota (170 km) z vožnjo 110 km/h po avtocesti (zunanja temperatura 13 °C) je bila precej visoka, skoraj 18 kWh / 100 km. Računalnik je poln doseg v teh pogojih ocenil na 290 km.

V primeru krize imamo na voljo CCS s hitrim DC polnjenjem moči do 45 kW, kar je več kot dovolj za dopolnitev preostalih kilometrov do cilja. Večje moči polnjenja pri Zoe niso možne, ker je baterijski paket zračno hlajen, za zelo hitro DC polnjenje pa je nujno potrebno vodno hlajenje. Kogar zanima več o hitrem polnjenju Li-ionskih baterij, si lahko prebere spodnji članek, kjer smo »kurili« baterijo od 28 kWh Hyundai Ioniqa: https://dems.si/misterija-abnormalno-hitrega-dc-polnjenja-na-vozilu-hyundai-ioniq-28-kwh/

Maksimalna moč polnjenja nove Zoe na DC CCS znaša 45 kW.

Da zapis ne bo predolg, bom počasi strnil svoje občutke o ZE50. Mislim, da so pri Renaultu svojo nalogo opravili več kot z odliko, saj je nova Zoe neprimerno boljši avto od stare, z osveženo podobo še bolj seksi kot kadarkoli prej, hkrati pa z istim srcem, torej enako zasnovo, ohranja svoj unikaten karakter in šarm, ki smo ga bili vajeni pri stari Zoe. Njene glavne prednosti so kompaktnost oziroma zelo dobra izkoriščenost potniškega in prtljažnega prostora, udobje, odlična lega na cesti, športna igrivost, zmogljiva toplotna črpalka, hitro 22 kW AC polnjenje in velika 52 kWh baterija, ki omogoča zelo spoštljiv doseg. Zaradi teh lastnosti je Zoe fenomenalna izbira za brezskrbna potovanja po Sloveniji in občasne obiske sosednjih držav, navdušila pa bo tako voznike starih Zoe kot tudi tiste, ki se z njo še niso srečali. Njene slabosti ostajajo predvsem relativno velika poraba na avtocesti, nizka povprečna moč DC polnjenja in odsotnost aktivnega radarskega tempomata, zato je ZE50 nekoliko manj primerna izbira za daljša potovanja po Evropi in razne Bjornove »1000-km challenge«.

ZE50 na cilju v Kopru.

Do takrat, ko sem moral izposojeno Zoe vrniti domov, mi je že pošteno prirasla k srcu, zato je bila ločitev od nje kar težka. Če finance ne bi bile ovira, lahko z gotovostjo trdim, da bi bila nova ZE50 moj naslednji avto. Brez zadržkov jo toplo priporočam vsem, ki razmišljate o nakupu električnega avtomobila.

 

Zapisal: Michel Adamič

Modra ZE50: Avtohiša Malgaj Ljubljana

Bela ZE50: Renault Slovenija

 

Leave a Reply