DeMS-ov 600-kilometrski izziv po Sloveniji

DeMS-ov 600-kilometrski izziv po Sloveniji

Električna vozila postajajo vse bolj priljubljena po celem svetu, saj se zavedamo, da je elektrifikacija neizbežna za ohranjanje okolja. Kljub temu ostaja vprašanje dosega električnih vozil ena izmed glavnih skrbi voznikov. Čeprav so baterije vedno večje, pa je za domet potreben tudi učinkovit in zmogljiv električni motor ter programska oprema vozila.

Zato smo se v društvu odločili za izziv, da odpeljemo 600 km brez polnjenja, in sicer iz Kopra v Lendavo ter nazaj v Koper. Pri tem smo si izbrali najnovejšo Teslo Model Y Long Range z 82 kWh bruto ali 77 kWh uporabne kapacitete baterije ter Mercedes-Benz EQS SUV 450+ s 120 kWh bruto ali 108 kWh uporabne kapacitete baterije. EQS SUV spada v sam vrh Mercedesove ponudbe ter ima trenutno največjo baterijo, ki je serijsko vgrajena v katerokoli električno vozilo. S tem smo želeli preizkusiti, kako se oba avtomobila obneseta na dolgi razdalji, ter prikazati, da za večji doseg električnega vozila ni dovolj le velika baterija, ampak tudi zmogljiv električni motor ter odlična programska oprema vozila.

Koper, začetek poti

Začetek našega izziva se je odvil v Kopru, kjer smo se pred polnilnicami Ionity odločili, da napolnimo bateriji električnih vozil – Tesla Model Y Long Range in Mercedes-Benz EQS SUV 450+. Bateriji smo napolnili do 100 %, nastavili potovalna računalnika in se okoli 12. ure odpravili na izziv. Za prvi del poti smo se odločili voziti po regionalnih cestah, ki so ponujale lepe razglede na okoliško pokrajino. Čudovit sončen dan je dodatno izboljšal izkušnjo vožnje, vožnja skozi Črni Kal pa je bila še posebej prijetna. Pot smo nadaljevali skozi Razdrto, Postojno in se spustili proti Vrhniki. Po prevoženih dobrih 100 kilometrih je bil pri obeh vozilih na navigaciji prikazan predvideni prihod v Lendavo z okoli 50 % baterije, kar pomeni, da se bova lahko brez težav vrnila nazaj v Koper. Nadaljevala sva pot skozi center Ljubljane, Domžale in Trojane ter se spustila proti Savinjski dolini. Pri prevoženih približno 200 kilometrih sva ugotovila, da bi pot po regionalnih cestah trajala predolgo in se zato odločila za nadaljevanje po avtocesti. Pri Ločici pri Savinji sva zavila na avtocesto in nastavila aktivni tempomat na 90 km/h. Nadaljevala sva proti Mariboru, na avtocestnem počivališču Maribor pa sva si privoščila krajši odmor. Tam so naju pričakali tudi člani društva, ki so naju razveselili z dobrodošlico ter štajerskimi dobrotami. Pot sva nato nadaljevala proti Prekmurju, kjer naju je presenetilo delo na avtocesti, zato sva za nekaj kilometrov zapustila avtocesto, a kmalu nadaljevala pot po njej.

Lendava, na polovici poti

V Lendavo sva se pripeljala nekaj minut pred 18. uro. Mercedes-Benz EQS SUV 450+ je imel 50 % baterije in porabo 16,6 kWh na 100 km, medtem ko je Tesla Model Y imel 46 % baterije in porabo 12,3 kWh na 100 km. Do Lendave sva prevozila približno 320 km. Zaradi padanja temperature, kar vpliva na optimalni doseg, sva se hitro odpravila nazaj. Vožnjo sva nadaljevala po avtocesti prek Maribora do Celja, skozi predore in se spustila proti Lukovici. Blizu Ljubljane sva prevozila že dobrih 500 km. Ker sta bateriji v obeh vozilih padli pod 20 %, sva se odločila, da bova zaključila pot na hitri polnilnici Ionity v Radovljici, kjer bi bila skupna dolžina poti 580 km. Po preučitvi stanja na cestah okoli Radovljice sva se odločila, da bova pot vseeno nadaljevala proti Kopru, po regionalnih cestah skozi center Ljubljane in proti Vrhniki. Temperature so se proti večeru še znižale. Pot sva zaključila v Postojni, kjer je bila temperatura 9 stopinj Celzija in je bilo že temno. Tesla Model Y LR je imel ob prihodu v Postojno še 3 % baterije, prevoženih 578 km in porabo 12,4 kWh na 100 km. Na AC-polnilnico sva ga priključila za nekaj minut. Mercedes-Benz EQS SUV 450+ je prišel v Postojno z 9 % baterije, prevoženih 579 km in porabo 17,0 kWh na 100 km. Doseg v EQS SUV je kazal dobrih 59 km. Premišljevala sva, ali bi pot nadaljevala do Kozine, saj bi se nato spustila proti Kopru, vendar sva se odločila, da ne, saj naju je skrbelo, da bi lahko odstotki baterije sunkovito padli pri tako nizki napolnjenosti. Zaradi izkušenj sva se odločila, da se vrneva proti Ljubljani. Zaradi sunkovitega padca odstotka baterije, kot sva že predvidevala, sem pot z EQS SUV zaključil v Logatcu s prevoženimi 603 kilometri in porabo 16,9 kWh na 100 km, pri čemer je ostalo še 5 % baterije.

Logatec, 5 % baterija, 603 km, 16,9 kWh/ 100 km

V izzivu smo se naučili, da lahko pri električnih vozilih s primernimi voznimi navadami in načrtovanjem poti dosežemo deklarirani doseg vozila WLTP. S pravilno uporabo tehnologij in strategij za učinkovito vožnjo ter z izbiro ustrezne hitrosti in načina vožnje lahko dosežemo daljše razdalje z manjšo porabo baterije.

 

Zapisal Blaž Hrovat

 

Ignac Završnik

Zamisel o 600-kilometrskem izzivu po slovenskih cestah brez polnjenja smo imeli v mislih že nekaj časa in zato smo se odločili, da jo bomo uresničili. Za dosego čim boljšega izkoristka električnih vozil je pomembno upoštevati tudi vremenske pogoje, kot so temperatura, dolžina dneva, vlaga v ozračju ipd. Izbrani dan ni bil povsem idealen, vendar smo se odločili, da izvedemo izziv. Tesla ni dosegla načrtovanega cilja zaradi padca temperature popoldne, vendar prevoziti 578 kilometrov brez polnjenja s povprečno porabo 12,4 kWh na 100 kilometrov je vseeno impresivno. V prihodnjih izzivih se bomo potrudili in popravili dosežen rezultat.

Odmor za kosilo
Postanek v Lendavi
Postojna 3 %, 578 km, porabljeno 71 kWh

 

Video posnetek Blaž Hrovat

Leave a Reply