V Društvu e-Mobilnost Slovenija se s testi električnih vozil ukvarjamo na nekoliko drugačen način, kot je običajno za ostale deležnike v Sloveniji. Test električnih vozil izvajamo v družbi in o testu obvestimo tudi druge preko socialnih omrežij. Dostop do zadnjih modelov električnih vozil na takšen način omogočimo širši množici. Hkrati izvajamo test preko celotne Slovenije, kar pomeni, da električna vozila približamo vsem, ki jih to zanima.
Dne 29. 10. 2022 smo se odločili na isti dan narediti več testov. V ta namen smo se ob 9.00 zbrali v Ljubljani pri hotelu NOX z naslednjimi vozili:
- Ford Mustang Mach-E ER RWD 2022 baterija 91 kWh, platišča 255/60 R18 (Blaž Hrovat)
- Tesla Model Y Dual Motor LR (2021) baterija 75 kWh, platišča 255/45 R19 (Matjaž Potrč)
- Tesla Model Y Dual Motor LR (2022) baterija 82 kWh, platišča 255/40 R20 (Ignac Završnik)
Nismo bili sami, saj so se nam pridružili člani in nečlani. Simon z zadnjo verzijo BMW iX M60 2022 in Robert s svojim kombijem Peugeot e-Expert 2021. Pogovori in primerjave vozil so potekali med načrtovanim polnjenjem vozil do 100 %. V resnici pa nismo vseh napolnili do 100 %, razen Ford Mustang Mach-E ER RWD. Tesla Model Y Dual Motor LR 2022 se pri 99 % ni hotela polniti, pri Tesla Model Y Dual Motor LR 2021 pa smo prekinili polnjenje ob 99 %, ker balansiranje baterij vzame preveč časa. Vreme je bilo megleno in temperatura 11 °C, kar pomeni večjo porabo. Ob 10.18 start proti Kopru.
Pogled na navigacijo nam je podal informacijo o tem, da se nam obetata dva zastoja in 15-minutno podaljšanje poti do Kopra. Ustrezno smo prilagodili hitrost in sledili navigaciji glede obvozov.
Še beseda o analitiki, ki jo osebno uporabljam pri zajemu podatkov iz Tesla Model Y Dual Motor LR 2022. Aplikacija Tessie nam je omogočila vpogled v podatke za baterijo, polnjenja, opravljeni poti. Ob 6.000 kilometrih je stanje še vedno 100 %.
Po Vrhniki nas je pričakalo sončno vreme in temperature so se začele dvigovati. Promet se je sprostil, hitrosti so narasle in vozili smo tudi po maksimalnih omejitvah.
Pri Senožečah nas je navigacija usmerila na lokalno cesto, kar sicer pomeni prihranek pri porabi in hkrati daljši čas potovanja.
Kasneje smo se vrnili na avtocesto in nadaljevali pot proti Kopru. Na cilj v Koper smo po prevoženih 107 kilometrih prispeli ob 11.32. Na OMV Koper ob Ionity polnilnih postajah pa presenečenje. Prosto zgolj eno mesto in takoj za nami so se postavila še štiri vozila. Prizor gneče, ki smo ga običajno vajeni iz objav na socialnih omrežjih.
Rezultati porabe po računalnikih pa so bili naslednji.
- Ford Mustang Mach-E ER RWD 2022 start 100 %, prihod 79 %, poraba 180 Wh/km, (napolnil 20,837 do 98 %)
- Tesla Model Y Dual Motor LR 2022 start 99 % prihod 77 %, poraba 151 Wh/km, (napolnili 19,745 kWh do 99 %)
- Tesla Model Y Dual Motor LR 2021 start 100 %, prihod 76 %, poraba 144 Wh/km, (napolnili 16,811 kWh do 99 %)
Pri primerjavi Tesla Model Y Dual Motor LR 2022 in Tesla Model Y Dual Motor LR 2021 se vidi, da manjša platišča ob podobni vožnji in vozilu pomenijo manjšo porabo. Enako velja seveda tudi za Ford Mustang Mach-E ER RWD 2022.
Med podatki v vozilu in podatki na polnilni postaji obstajajo razlike, čemu je tako, je pa drugo vprašanje. Nekaj gre na račun izgub pri hlajenju/ogrevanju baterije, morda števec pretočene energije v polnilni postaji. Vsekakor se zaračuna energija, ki je zapisana na polnilni postaji.
Prvi del test Ljubljana Koper smo opravili. Ob polnjenju smo se dogovorili za nadaljnjo taktiko vožnje. Eno vozilo po omejitvah (Tesla Model Y Dual Motor LR 2021), druga dva (Ford Mustang Mach-E ER RWD 2022 in Tesla Model Y Dual Motor LR 2022) pa do 110 km/h. Radi bi videli razliko v času in razliko v porabi. Načrt je bil opraviti pot proti Mariboru in nato preko Ljubljane do Radovljice. Seveda brez polnjenja, če bo to možno. Skupna dolžina načrtovane poti 400 kilometrov.
Ob 12.27 odhod iz Kopra. Stanje baterije pri odhodu Ford Mustang Mach-E ER RWD 2022 98 %, Tesla Model Y Dual Motor LR 2022 98 % in Tesla Model Y Dual Motor LR 2021) 99 %. Matjaž je imel privilegij, da je vozil do 130 km/h, Blaž in jaz pa do 110 km/h. Primerjamo čase prihoda in porabo vozil. Vreme jasno, prijetno toplo, skoraj idealno za vožnjo po Sloveniji. Matjaž se nam počasi oddaljuje, saj njegovo pot lahko spremljamo preko aplikacije. Glede na izračune bo prišel 15 minut pred nama.
Glede na novice iz socialnih omrežij, nas v Mariboru že pričakujejo naši člani Mojca, Miran in Boštjan. Žal smo imeli zamudo, ki se je vlekla še iz jutranjih zastojev, zato nas je pričakal samo Boštjan. Prvi v Maribor ob 14.27 pripelje Matjaž do polnilne postaje v BS Maribor Vzhod.
Ob 14.43 pa se pridruživa še Blaž in jaz. Razlika na poti dolžine 232 kilometrov je v 16 minutah.
Kaj pa poraba?
- Tesla Model Y Dual Motor LR 2021 start 99 %, prihod 33 %, poraba 186 Wh/km
- Ford Mustang Mach-E ER RWD 2022 start 98 %, prihod 54 %, poraba 180 Wh/km
- Tesla Model Y Dual Motor LR 2022 start 98 % prihod 49 %, poraba 158 Wh/km
Z manjšo hitrostjo privarčujemo z energijo, vendar potrebujemo več časa za isto pot. Vsak se sam odloča, kaj je bolj primerno zanj, na nas pa je, da v praksi preverimo, kakšne so razlike. Na podlagi večje porabe je Matjaž polnil, nama z Blažem pa ni bilo treba, saj sva imela dovolj energije do Radovljice. Čas je bil za malico in tudi naša ekipa je odšla do bližnje okrepčevalnice.
Tesla Model Y Dual Motor LR 2021 je v Mariboru dopolnil s 33 % na 70 %. Skupno po podatkih polnilnice 27 kWh električne energije.
Ob 15.52 nadaljevali pot proti Radovljici. Načrt je bil enak, Matjaž vozi po omejitvah, midva z Blažem pa do 110 km/h. Zgoraj so navedene razlike od Kopra do Maribora. Pot smo nadaljevali ter tako dobili še bolj natančne podatke. Skupna pot brez polnjenja je dosegla 400 kilometrov.
Pot je potekala brez problemov, le pri Ljubljani se je poudarilo vprašanje, ali gremo po bližnjici preko Celovške ceste ali preko predora. Izbrali smo Šentviški predor.
Na začetku poti so bile temperature še visoke za ta letni čas, se pravi okoli 22 °C, potem pa so proti Gorenjski začele padati proti 19 °C. Posledično se je poraba, zaradi rahlega vzpona in nižje temperature, povečala. Prvi je na cilj prispel ob 17.18 Matjaž s Tesla Model Y Dual Motor LR 2021, ob 17.31 pa sva se pridružila še Blaž s Ford Mustang Mach-E ER RWD 2022 in jaz s Tesla Model Y Dual Motor LR 2022
- Tesla Model Y Dual Motor LR 2021 start 70 %, prihod 23 %, poraba 185 Wh/km
- Ford Mustang Mach-E ER RWD 2022 start 54 %, prihod 19 %, poraba 190 Wh/km
- Tesla Model Y Dual Motor LR 2022 start 49 % prihod 12 %, poraba 161 Wh/km
Ob polnjenju sem nam je kasneje pridružil še naš član Andrej Pečjak iz Metrona s svojim predelanim električnim vozilom Fiat Panda. S spodnjih fotografij je razvidno, da smo preverili še termično obremenitev kablov. Prav lepo se vidi spiralno vodno hlajeni kabel.
Ob pogovoru smo dokončali polnjenje Tesla Model Y Dual Motor LR 2022 in Ford Mustang Mach-E ER RWD 2022 do 99 %. Izgube niso zanemarljive, čas polnjenja, prenesena energija in moč polnjenja so razvidni iz spodnjih fotografij.
Tesla Model Y Dual Motor LR 2021 smo polnili v dveh sejah. Prvo na 350 kW Ionity, kasneje pa na 50 kW SODO polnilnici. Skupaj dodano po podatkih polnilnic 32 kWh + 28 kWh = 60 kWh (na 50-kilovatni je več kot pol ure potekalo balansiranje na 99 % napolnjenosti).
Za zaključek smo skupaj z Andrejem obiskali nove prostore Metrona v Podnartu. Tam nas je naša članica Jasna pogostila s čajem in piškoti, pogovor je potekal na temo e-mobilnosti in novih poslovnih prostorov. Ideja o energetskem trajnostnem krogu se bo še enkrat dokazala v praksi. Kaj več pa bodo predstavili sami v prihodnosti.
Zapisal
Ignac Završnik
P.S. Še video zapis o testu s strani Matjaža.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.