Vozni park Pošte Slovenije porabi skupaj nekaj več kot štiri milijone litrov naftnih derivatov na leto. Velika mesta zapirajo svoja središča, zato ta način poslovanja ni več vzdržen. Investitorji in širša javnost stavi na električna vozila, naj si bo električno kolo, dron ali samovozeče vozilo. V podjetju Trilogic, ki stoji za znamko ehrana.si, so dobro leto nazaj pričeli z razvojem lastnega algoritma za razporejanje dostavne flote, ne glede na tip vozila. Cilj je namreč ponuditi najhitrejšo zeleno dostavo znotraj mest v tem delu Evrope.
Upravljanje z dostavno floto prihodnosti
Podjetje Trilogic se je v zdnjem letu usmerilo v razvoj algortima za razporejanje dostavnih vozil, najprej za potrebe lastne storitve, pod imenom ehrana live. Ehrana Live omogoča dostavo iz restavracij, ki nimajo lastne dostave preko skupne dostavne flote podjetja Trilogic.
Algoritem, ki je plod lastnega razvoja podjetja, razporedi dostavo dostavljavcu z najkrajšim dostavnim časom (glede na oddaljenost, hitrost kolesarjenja, promet in ostale parametre). Dostavna flota trenutno uporablja električna kolesa slovenske znamke S-bikes in navadna kolesa za dostavo obrokov v centru Ljubljane. Podjetje ne uporablja dispečerskega centra, saj program samostojno razporeja prejete dostave.
Dostavni algoritem omogoča:
- Razporejanje različnih vrst vozil, od kolesa do drona (v bližnji prihodnosti)
- Restrikcije glede na tip vozila (z avtomobilom ne moremo v center mesta)
- Pobiranje več naročil hkrati
- Optimizacija glede na promet, vreme in ostale parametre
Kako razporejanje dostavne flote izgleda v praksi.
Učinkovitost elektrifikacije
Pri 70 kilometrih dnevne razdalje, ki jih v povprečju prevozi kolesar storitve ehrana live, nastane velika razlika ali jih je prevozil s pomočjo elektromotorja ali samo s svojo energijo. Predvsem v slabših vremenskih pogojih se dostavni časi močno razlikujejo.
Podatki za junij kažejo, da z električnim kolesom dostavijo 15% hitreje od navadnih koles.
Hitrost ni edini razlog za izbor električnih vozil. Tu so še varčnost ter ekološki vidik. Električni vozni park postaja nujni pogoj za poslovanje na trgu dostavnih storitev nove generacije. Avtonomna vozila, droni, robotika. Vsa vozila prihodnosti se bodo napajala z elektriko, zato je cilj podjetja izgradnja dostavne flote na električni pogon.
Avtonomno vozilo je bližje kot si mislite
Zadnje poročilo svetovalnega podjetja McKinsey ugotavlja, da se na področju dostav v zadnji milji ali t.i. “Last mile delivery” segmentu inovacije in razvoj dogajajo še hitreje, kot so ocenjevali v letu 2016. Električna vozila so že dovolj zmogljiva, da zamenjajo vozila na fosilna goriva. Tako bodo električna vozila kmalu postala osnovna zahteva pri dostavnih storitvah.
Podjetje Starship je s svojimi prototipi že prisotno v nekaterih Ameriških in Evropskih kampusih. Droidi so verjetno smer v katero se bo razvijala masovna komercializacija avtonomnih vozil na področju dostave hrane. Droni so zaradi regulacije in visoke cene prevoza težjih paketov omejeni na ruralna področja in majhne pakete. Mnenje strokovnjakov je, da bodo v bližnji prihodnosti pokrili nišni trg nujnih dostav v težko dostopnih področjih (zdravila, dokumenti).
Slovenski razvoj
“Vizija podjetja Trilogic je postati vodilni ponudnik enourne dostave, na področju Vzhodne in Jugovzhodne Evrope.”
Ni vprašanje ali se bodo avtonomna vozila pojavila, vendar le kdaj se bodo pojavila in kdo jih bo lahko najbolje umestil v poslovanje. Prav na področju managementa dostavne flote avtonomnih vozil, lahko podjetje Trilogic nudi visoko dodano vrednost. Dostave z električnimi kolesi so le prvi korak, k popolni elektrifikaciji in optimizaciji poslovanja. Pri tem jim Slovenski trg služi kot idealen trg za testiranje poslovnega modela in IT sistemov. V bližnji prihodnosti bodo tako razširili poslovanje na bližnje tuje trge in ponudili enourno zeleno dostavo tudi v drugih evropskih prestolnicah. Za namen vzpostavitve celovitega sistema, je podjetje aktivno vpeto v iskanje investicije.
Zapisal
Krištof Horvat