Primerjava energetske učinkovitosti baterijskega električnega vozila in vozila na vodik.

Primerjava energetske učinkovitosti baterijskega električnega vozila in vozila na vodik.

 

Vsi vemo, da je vožnja z baterijskim električnim vozilom zelo poceni, le redki se pa zavedajo, da je temu tako predvsem zaradi izjemno visokega skupnega izkoristka te vrste pogonskega sistema. Študija podjetja Transport & Environment iz Velike Britanije pa je splošne pavšalne ocene podkrepila še s precej natančnimi izračuni. Za osnovno vhodno enoto so vzeli določeno količino električne energije in v prvem primeru z njo napolnili baterijski električni avto ter se z njim odpeljali, v drugem primeru pa so z enako količino te električne energije izdelali vodik, z njim napolnili rezervoar avta na vodik (gorivne celice) in se ravno tako odpeljali. V katerem primeru so se peljali dlje?
Odgovor prikazuje spodnja tabela, kjer so ti prevoženi kilometri za univerzalno predstavo pretvorjeni v izkoristke.
Primerjalna tabela izkoristkov (Vir: www.greencarreports.com)
Verjetno bi vsi bežni poznavalci pravilno ugotovili, da so se z baterijskim električnim avtom peljali dlje kot z avtom na vodik (le ta ima gorivno celico, ki iz vodika proizvaja električno energijo in ima v končni fazi enak elektromotorni pogon kot baterijski električni avto – avto na vodik je tako tudi električno vozilo!), le malokdo pa bi si upal trditi, da se bodo z baterijskim električnim avtom peljali več kot 3x dlje kot z avtom na vodik! Iz tega ni težko skleniti, da je posledično vožnja z avtom na vodik tudi več kot 3x dražja v primerjavi z vožnjo z baterijskim električnim vozilom. Sicer je že na voljo pridobivanje vodika (elektroliza) z večjim izkoristkom in celo pridobivanje vodika direktno iz vode s pomočjo sončne energije, tudi najnovejše gorivne celice imajo že 70-80% izkoristka, tako da je možno v tabeli prikazan 22%-ni skupni izkoristek avtomobila na vodik z uporabo teh izboljšav spraviti na 40-50%, kar je pa še vedno precej slabše od baterijskega električnega avta. Za primerjavo so v desni stolpec dodali še vožnjo z navadnim avtom z motorjem z notranjim izgorevanjem, za katerega so s pomočjo znanega Fischer-Tropsch procesa s to enako količino električne energije iz CO2 in vode izdelali klasično gorivo, ga nalili v rezervoar in se odpeljali. Ker vemo kako slabi so izkoristki tradicionalnih motorjev z notranjim izgorevanjem, rezultat ni presenetljiv.

Skupni ogljični odtis posameznega pogonskega sistema in pridobivanja električne energije lahko varira, nasprotniki ene ali druge ali tretje tehnologije bodo našli 1001 razlog za kaj je nekaj dobro in nekaj slabo, ampak izkoristki so pa le fizikalna veličina in s tem neizpodbitno dejstvo.

Ker tudi nakupne cene baterijskih električnih vozil počasi a vztrajno padajo, je njihova prihodnost zelo svetla. Ko bodo cene vozil na vodik padle, obstaja določena verjetnost, da bodo kljub dražji vožnji svoje mesto pod soncem dobili tudi avtomobili na vodik, ker imajo eno prednost pred baterijskimi električnimi vozili: hitro »tankanje« vodika. Če bodo pa enkrat v baterijska električna vozila začeli vgrajevati baterije, ki jih je možno napolniti v 5 minutah (le to v laboratorijih že obstaja!), bo to zelo verjetno pomenilo konec za vozila na vodik.

Za zaključek lahko mirno povemo, da »fizika« jasno pove, da je, in brez vladnih ukrepov tudi bo, vožnja z baterijskim električnim vozilom najcenejša!
Zapisal:
Dejan Skrivalnik

Leave a Reply